Fotoradary i inne urządzenia pomiarowe stały się nieodłącznym elementem polskich dróg. Mają za zadanie poprawiać bezpieczeństwo i dyscyplinować kierowców, ale często budzą kontrowersje. Według najnowszych danych, w Polsce działa obecnie 646 urządzeń pomiarowych różnego typu, a ich liczba ma jeszcze wzrosnąć. Gdzie jest ich najwięcej? Jakie miejsca generują najwięcej wykroczeń? Oto szczegóły.
Ile fotoradarów działa w Polsce?
Z danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wynika, że w 2024 roku na polskich drogach funkcjonowało:
- 476 fotoradarów stacjonarnych,
- 71 odcinkowych pomiarów prędkości,
- 64 rejestratory przejazdu na czerwonym świetle,
- 35 urządzeń zbierających dane statystyczne,
- 33 mobilne fotoradary montowane w nieoznakowanych pojazdach.
Łącznie daje to 646 urządzeń pomiarowych w całym kraju. Ich liczba będzie się zwiększać, ponieważ CANARD zapowiedział instalację kolejnych 128 urządzeń, w tym 70 nowych fotoradarów i 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości.
Gdzie znajduje się najwięcej fotoradarów?
Najwięcej urządzeń do kontroli prędkości znajduje się w województwach:
- mazowieckim – 87 urządzeń,
- wielkopolskim – 51 urządzeń,
- łódzkim – 45 urządzeń,
- śląskim – 42 urządzenia.
Najmniej fotoradarów zlokalizowano w województwach opolskim (11 sztuk), warmińsko-mazurskim (19 sztuk) i lubuskim (20 sztuk).
W samej Warszawie działają 32 fotoradary, a także 3 odcinkowe pomiary prędkości i 2 rejestratory przejazdu na czerwonym świetle, co czyni stolicę jednym z najbardziej monitorowanych miast w kraju.
Gdzie fotoradary wystawiają najwięcej mandatów?
Niektóre fotoradary wyróżniają się szczególną aktywnością i regularnie rejestrują tysiące wykroczeń. Oto 5 najbardziej "zapracowanych" urządzeń w Polsce w 2024 roku:
- Świdnik – 20 807 wykroczeń,
- Ruda Śląska – 11 225 wykroczeń,
- Wanaty – 10 388 wykroczeń,
- Bieruń – 9 798 wykroczeń,
- Solec Kujawski – 9 250 wykroczeń.
Niektóre z tych urządzeń rejestrują nawet ponad 200 wykroczeń dziennie, co pokazuje, że są ustawione w miejscach, gdzie kierowcy często ignorują ograniczenia prędkości.
Czy fotoradarów będzie jeszcze więcej?
Plany CANARD zakładają dalszą rozbudowę systemu kontroli prędkości. Oprócz 128 nowych urządzeń, które mają zostać zamontowane w najbliższych latach, urzędnicy analizują skuteczność obecnie działających systemów. Możliwe jest również zwiększenie liczby nieoznakowanych pojazdów z mobilnymi fotoradarami.
Zobacz także:
- Renault Filante Record – elektryczny Batmobil, który ma pobić rekord zasięgu
- Audi kończy produkcję modelu Q8 e-tron i zamyka fabrykę w Brukseli
- Alfa Romeo Giulia przestanie być sedanem? Kolejna piękna linia przejdzie do historii
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo