Stellantis grozi zamknięciem najmniej dochodowych marek 

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Źródło: Netcarshow
Koncern motoryzacyjny Stellantis, do którego należy kilkanaście marek samochodów, niedługo może zmniejszyć swoje portfolio. Powodem są niezadowalające wyniki sprzedaży, a co za tym idzie – znaczny spadek zysków. 

Ostatnie kilka miesięcy nie było zbyt udane dla Stellantis. Koncern zaliczył kilka poważnych wpadek wizerunkowych (chodzi między innymi o konieczność zmiany nazwy nowego modelu Alfa Romeo). Do tego dochodzą wyniki finansowe, które, delikatnie mówiąc, dalekie są od pożądanych. 

Stellantis notuje dużą stratę zysków 

Zaprezentowane niedawno ostatnie dane finansowe pokazują dość spory problem, z którym władze koncernu muszą sobie poradzić. Okazuje się bowiem, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku Stellantis zarobił 5,6 miliarda euro, co oznacza spadek w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o aż 48%. Przychód netto koncernu wyniósł 85 miliardów euro, a więc zmniejszył się o 14%. 

Tak duży spadek zysków oznacza, że firma będzie musiała podjąć kroki naprawcze. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której następuje nagły wzrost sprzedaży, więc wyjście jest inne, a mianowicie likwidacja marek, które radzą sobie na rynku najgorzej. Taki scenariusz został zapowiedziany przez Carlosa Tavaresa, czyli dyrektora generalnego Stellantis. 

Jeśli nie zarabiają pieniędzy, zamkniemy je. Nie możemy sobie pozwolić na marki, które nie zarabiają pieniędzy. 
Carlos Tavares 
Dyrektor Generalny Stellantis 

Które marki koncernu Stellantis mogą zostać zamknięte? 

Obecnie koncern, który powstał z połączenia Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i Groupe PSA, oferuje samochody pod aż piętnastoma markami. Są to: 

  • Abarth 
  • Alfa Romeo 
  • Chrysler 
  • Citroen 
  • Dodge 
  • DS 
  • Fiat 
  • Jeep 
  • Lancia 
  • Leapmotor 
  • Maserati 
  • Opel 
  • Peugeot 
  • RAM 
  • Vauxhall 

Można domniemywać, że aby poprawić nieco sytuację finansową, Stellantis zdecyduje się na rezygnację z tych najmniej dochodowych. Pojawiły się głosy, że najbardziej prawdopodobne jest zamknięcie (lub sprzedaż) najbardziej niszowych marek, czyli Maserati, DS, Abartha lub RAM-a. Na listę może też trafić Lancia, którą Stellantis w ostatnim czasie próbuje wskrzesić – niedawno zaprezentowano nowe wcielenie modelu Ypsilon, które jest jednocześnie jedynym w gamie tego zasłużonego producenta. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości