Rynek premium zwalnia, ale wciąż rośnie. Listopad przynosi zmianę lidera

Zdjęcie ilustracyjne
Audi
Źródło: Pixabay
Na podstawie najnowszych danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR widać, że po rekordowym październiku segment samochodów premium wyhamował, choć wciąż utrzymuje przewagę nad ubiegłym rokiem. Listopad 2025 przyniósł zarówno korektę sprzedaży, jak i roszady na podium najpopularniejszych marek.

Listopad z lekką korektą, ale nadal na plusie rok do roku

W listopadzie 2025 r. w Polsce zarejestrowano 10 464 nowe auta premium. Oznacza to spadek o 11,77% w porównaniu z październikiem, ale jednocześnie wzrost o 5,08% względem listopada 2024 r., kiedy rynek odnotował 9 958 rejestracji. Od początku roku do końca listopada liczba rejestracji w segmencie premium sięgnęła 121 498 sztuk, co przekłada się na 6,98-procentowy wzrost wobec analogicznego okresu rok wcześniej. Trend pozostaje więc stabilnie wzrostowy, mimo miesięcznych wahań.

Audi wraca na szczyt. BMW i Mercedes tuż za nim

Największą niespodzianką miesiąca okazała się zmiana lidera. Po kilku miesiącach dominacji BMW, pierwsze miejsce w listopadzie zdobyło Audi, rejestrując 2 818 samochodów (spadek o 2,2% m/m). BMW zanotowało 2 706 rejestracji (–8,08% m/m) i spadło na drugą pozycję, natomiast Mercedes, z wynikiem 2 403 sztuk (–14,39% m/m), zamknął podium.

Za czołową trójką uplasowały się:

- Lexus – 961 sztuk (–19,92% m/m), - Volvo – 735 sztuk (–20,45% m/m). Dla obu marek był to jeden ze słabszych miesięcy w roku.

Sumarycznie BMW nadal prowadzi w wyścigu o tytuł lidera 2025

Mimo listopadowego spadku, w skali roku pozycję lidera utrzymuje BMW – od początku roku zarejestrowano 28 193 egzemplarze tej marki, co oznacza 14,34-procentowy wzrost r/r. Drugie miejsce zajmuje Audi z wynikiem 27 147 sztuk (+3,18% r/r). Przewaga BMW nad Audi wynosi 1 046 aut, co wciąż pozwala Bawarczykom patrzeć z optymizmem na końcówkę roku.

Na trzecim miejscu pozostaje Mercedes – 25 711 rejestracji (+2,16% r/r).

Tuż za podium plasują się:

- Volvo – 15 200 sztuk (+8,52% r/r), - Lexus – 13 500 sztuk (+3,56% r/r).

BMW X3 liderem listopada. Volvo XC60 wygrywa cały rok

Wśród modeli listopadowe podium otwiera BMW X3, które znalazło 651 nowych nabywców. Kolejne miejsca zajęły: - Audi A3 – 489 rejestracji, - Audi Q5 – 458 sztuk, - Mercedes CLA – 371 sztuk, - Audi A5 – 356 sztuk.

W ujęciu rocznym bezkonkurencyjne pozostaje jednak Volvo XC60, mimo że w listopadzie model zanotował jedynie 354 rejestracje. Od początku roku XC60 trafiło już do 6 974 klientów, utrzymując ogromną przewagę nad konkurencją i zmierzając po 17. z rzędu tytuł lidera. Drugie miejsce zajmuje Lexus NX (5 286 szt.), a trzecie Audi Q5 (4 883 szt.). Pierwszą piątkę domykają Audi A3 (4 618 szt.) oraz BMW X3 (4 505 szt.).

Chińskie marki hamują wzrost udziału segmentu premium

Choć liczba rejestracji premium rośnie, udział tego segmentu w całym rynku może pozostać na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. W 2024 r. premium stanowiło 22,7% sprzedaży nowych aut, a po jedenastu miesiącach 2025 r. udział ten wynosi 22,9%. Za spłaszczenie dynamiki odpowiada przede wszystkim rosnąca obecność marek chińskich, które coraz mocniej wchodzą w segment pojazdów budżetowych i średnich, przez co proporcje w rynku zmieniają się na niekorzyść segmentu premium.

Zobacz także: