Użytkownicy plug-inów nie wierzą w takie ograniczenia
- Ciekawa jestem, jak oni zamierzają to zrobić. Nie, nie wyobrażam sobie tego - mówi Zuzanna Pruszyńska, która na co dzień jeździ hybrydą plug-in. Mieszka w domu, więc bez problemu ładuje auto z gniazdka i korzysta z pełni możliwości napędu. - Realny zasięg to około 60–70 km. Gdy jeżdżę wyłącznie na prądzie, zużycie wynosi ok. 18,5 kWh, a po mieście, przy naładowanej baterii, spalanie spada do 2–3 litrów na 100 km – wylicza. Wszystko pod warunkiem, że samochód jest regularnie ładowany.
Ludzie nie ładują hybryd plug-in, bo im się nie chce
Gdy takiej hybrydy uzywa się bez podłączania do gniazdka - spalanie rośnie nawet trzykrotnie. - Przyjmuje się że taka konstrukcja w ramach homologacji powinna poruszać się około 80% czasu na baterii trakcyjnej a 20% czasu na silniku spalinowym. W przeciwnym wypadku te samochody stają się cięższymi droższymi, mniej ekologicznymi wersjami typowych wersji spalinowych. Eko-hopokryzja przybiera jeszcze większe rozmiary gdy spojrzymy na działalność niektórych korporacji. kupują całe floty plug-inów - a handlowcy śmigają nim w trasy bez żadnego ładowania – tłumaczy rzecznik Instytutu Transportu Drogowego Mikołaj Krupiński.
Nieładowane hybrydy plug-in są nawet gorsze dla środowiska
Dlaczego? Tłumaczy Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska: - Jeśli zamawiamy takie auto do floty, bierzemy do wyliczeń dane z laboratorium. W praktyce, gdy hybrydy plug-in nie są ładowane, emitują jeszcze więcej szkodliwych substancji, bo są po prostu cięższe od zwykłych aut spalinowych - mówi. Ekologia zostaje więc głównie na papierze. Tymczasem na regularnym ładowaniu plug-inów powinno zależeć każdemu, kto za taki samochód zapłacił.
Zapłaciłeś za ładowaną hybrydę – korzystaj z tego
Inaczej są to zmarnowane pieniądze. Plug-iny są zwykle od 20 do 30 procent droższe od zwykłych aut. - Jeśli jeździmy tym samochodem i doprowadzamy do ciągłej jazdy na silniku spalinowym, no to ta bateria jest ciągle niedoładowana, co automatycznie prowadzi do tego, że będzie za moment zdegradowana. Jeżeli ma wytrzymać 8 lat, co na przykład wytrzyma ci 4 – mówi Bartłomiej Wnuk z serwisu Hybrydyelektryki.
Takich hybryd jeździ sporo po naszych drogach
Obecnie w Europie hybrydy plug-in stanowią niemal 9% wszystkich nowo sprzedawanych aut. - W Polsce zarejestrowano już ponad 22 tysiące hybryd typu plug-in i to jest//o prawie 100% więcej niż w tym samym czasie 2024 roku – mówi Dariusz Balcerzyk z Samaru. Ile z nich jest ładowanych? Tego nie wiadomo.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Elektryk z drugiej ręki - czy naprawdę jest się czego bać?
- Nowe zasady przyznawania dopłat do zakupu pojazdu elektrycznego
- Nowy gracz wśród e-dostawczaków: Farizon wjeżdża do Polski
Autorka/Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo