Raport awaryjności 2025: samochody zaskakują liczbą usterek. Co psuje się najczęściej?

Naprawa w warsztacie samochodowym.
Warsztat samochodowy
Źródło: Pixabay
Najnowsze dane zebrane przez GetHelp.pl pokazują, że niemal co trzecie auto w Polsce trafia do warsztatu już w pierwszym roku użytkowania. Co więcej, awarie zdarzają się nawet pojazdom, które ledwie opuściły salon – często zanim pokonają 100 kilometrów! Sprawdziliśmy, które podzespoły zawodzą najczęściej i jak to wpływa na portfele kierowców.

Awarie częstsze, niż myślisz. Co trzeci samochód nie dojeżdża do roku bez problemów

Raport przygotowany na podstawie 50 tysięcy zgłoszeń awarii obejmuje pojazdy do 20 lat i przebiegu nieprzekraczającego 350 tys. km. Co istotne, nie analizowano marek premium, takich jak Porsche, Jaguar, Land Rover czy Lexus, co pozwala lepiej przyjrzeć się sytuacji przeciętnego kierowcy w Polsce. Zaskakujące są już same liczby: ponad 36% aut wymaga naprawy w ciągu pierwszych 12 miesięcy, a aż 21% nie przejeżdża nawet 100 km bez wizyty w serwisie. Eksperci zaznaczają, że największy odsetek awarii przypada na pierwsze trzy miesiące użytkowania lub przebieg poniżej 5000 km.

O tym pisaliśmy już w poprzednim artykule:

Najczęstsze przyczyny wizyt w warsztacie: król jest jeden — silnik

Dane GetHelp.pl wskazują, że największą bolączką użytkowników są problemy z silnikiem, które odpowiadają za prawie 18% wszystkich zgłoszeń. Do najpowszechniejszych usterek należą uszkodzenia tłoków, głowicy czy uszczelki pod głowicą. Kolejne miejsca zajmują: - układ doładowania (9,5%), czyli głównie turbosprężarki, - układ oczyszczania spalin (9,1%), w tym filtr DPF, zawór EGR i system AdBlue.

Ranking podawaryjnych podzespołów:

1. Silnik – 17,55% 2. Układ doładowania – 9,46% 3. Układ oczyszczania spalin – 9,09% 4. Manualna skrzynia biegów – 6,77% 5. Układ klimatyzacji i ogrzewania – 6,58% 6. Układ chłodzenia – 5,56% 7. Układ wtryskowy – 4,57% 8. Automatyczna skrzynia biegów – 4,18% 9. Układ hybrydowy – 4,08% 10. Układ przeniesienia napędu – 3,91% … aż do instalacji LPG – 0,10%.

Rosnące koszty napraw: winne nie tylko części, ale i technologie

Jak zauważa ekspertka GetHelp.pl, Dominika Dorobek, współczesne naprawy są droższe nie tylko przez same podzespoły. Coraz większe znaczenie mają opłaty za dostęp do systemów informatycznych producentów, bez których mechanicy nie są w stanie diagnozować i serwisować nowoczesnych pojazdów. Roczny koszt takich dostępów może sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych, co siłą rzeczy wpływa na końcowy rachunek klienta. Prosty przykład? Wymiana klocków hamulcowych w nowym samochodzie potrafi kosztować dwa razy więcej niż kilka lat temu – właśnie z powodu konieczności korzystania z fabrycznych systemów.

Planujesz kupno auta? Sprawdź, co czeka Cię w serwisie

Raport GetHelp.pl to cenne źródło wiedzy dla przyszłych właścicieli aut. Pokazuje, że nowoczesne samochody, choć coraz bardziej zaawansowane, nie zawsze gwarantują bezproblemową jazdę, a ich utrzymanie potrafi zaskoczyć kosztami. Świadomość tych zagrożeń pozwoli uniknąć rozczarowań i lepiej przygotować budżet na eksploatację.

Czytaj także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości