Przedstawiciele serwisu motofocus.eu postanowili przeprowadzić interesujące badanie dotyczące warsztatów samochodowych w południowej i wschodniej części Europy. Mechaników z tych krajów zapytano o najchętniej przyjmowane do siebie marki pojazdów, a także o to, czy chętnie podjęliby się usunięcia trudnej i czasochłonnej usterki.
Najchętniej naprawiane samochody to te z grupy VAG
Jeśli chodzi o marki pojazdów, które mechanicy ze wschodniej i południowej części naszego kontynentu (w badaniu wzięli udział fachowcy z Polski, Czech, Słowacji, Chorwacji, Bułgarii, Rumunii, Litwy i Węgier) najchętniej widują w swoich warsztatach, to mamy do czynienia z zaskakująco dużą zgodnością. Niemal połowa ankietowanych (a dokładnie – 49,4%) wskazało, że najłatwiejsze w naprawie są samochody wyprodukowane przez grupę VAG (Volkswagen, Audi, Skoda etc.). Na drugim miejscu, ze znacznie niższym wynikiem (9,7%) znalazła się Toyota, a na trzecim – Fiat (8,6%). Markami uznanymi za najtrudniejsze w naprawie są Volvo (1%) oraz Suzuki (1,1%). Komentujący raport Rafał Kędziorek twierdzi jednak, że wynik grupy VAG jest nie tyle efektem samej tylko łatwości napraw aut, a przede wszystkim ich popularności.
Pierwsze miejsce pojazdów VAG jako najprostszych w obsłudze serwisowej wcale mnie nie dziwi, jednak olbrzymia przewaga w ankiecie nad kolejnymi markami, bardziej jest wynikiem popularności danych pojazdów niż rzeczywistej łatwości napraw. Dla niezależnych mechaników wielką zaletą obsługi samochodów VAG jest powtarzalność rozwiązań w ramach grupy. Dotyczy to praktycznie wszystkich marek i modeli. Najlepszym przykładem może być silnik benzynowy 1.5 tej grupy. Czy jest prosty w naprawach? Na początku niekoniecznie, choćby przez konieczność posiadania i stosowania nowoczesnych narzędzi specjalnych. Jednak po pierwszej naprawie w np. Golfie, kolejna w Octavii, czy Formetorze nie będzie już żadnym wyzwaniem.Manager ds. Rozwoju sieci N!Auto/N!Truck
Polscy mechanicy najchętniej podejmują się trudnych napraw
Z raportu wynika jeszcze jeden ciekawy wniosek, który wyróżnia polskich mechaników na tle kolegów po fachu z wymienionych wyżej krajów. Okazuje się bowiem, że aż 7 na 10 rodzimych fachowców deklaruje chęć podjęcia się trudnej i skomplikowanej naprawy. Zupełnie inne podejście do tematu występuje u Czechów, gdzie taką chęć wyraziło zaledwie nieco ponad 4 na 10 mechaników. Średnia dla wszystkich państw wynosi 5,6 na 10.
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bułgaria, Litwa, Rumunia i Węgry. W badaniu udział wzięły 722 osoby.
Zobacz także:
- Z Gdańska do Zakopanego na lince holowniczej
- Polscy kierowcy jeżdżą niemal najmniej w Europie
- Co trzeba wiedzieć przed wyprawą na urlop z przyczepą kempingową?
Autor: MM
Źródło: motofocus.eu
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay