Kwestia przebiegu jest jedną z najważniejszych w procesie zakupu samochodu używanego. I choć przebieg jest rzeczą indywidualną, zależną od konkretnego użytkownika samochodu, to średnie przebiegi aut różnią się w zależności od kraju. Gdzie w Europie jeździ się średnio najwięcej, a gdzie najmniej? Postanowili to sprawdzić analitycy z carVertical.
Największe przebiegi mają samochody w Holandii
Wśród sprawdzonych przez carVertical pojazdów, te jeżdżące w Holandii miały najwyższy średni roczny przebieg - 29 851 km. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły auta z Danii (27 346 km), Belgii (24 308 km) i Francji (23 775 km). Łatwo obliczyć, że po 3-4 latach samochody z tych krajów będą miały już na liczniku około 100 000 km.
Większy przebieg oznacza zwykle, że samochód będzie mniej wart, dlatego kierowcy często starają się sprzedać takie pojazdy, zanim ich wartość znacząco spadnie. Spora liczba kilkuletnich samochodów z dużym przebiegiem trafia do Polski z Europy Zachodniej. Import samochodów w obrębie UE jest dość tani i prosty, więc fakt nie podnosi znacząco ostatecznej ceny używanego samochodu.Matas Buzelisekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical
Samochody w Polsce jeżdżą stosunkowo mało
Roczny przebieg pojazdów poruszających się po polskich drogach jest jednym z najniższych w Europie - 17 925 km. Na sąsiedniej Litwie jest to statystycznie 17 980 km, w Niemczech - 22 542 km, w Czechach 19 155 km, a na Słowacji 21 230 km. Najmniej w Europie rocznie przejeżdżają Łotysze - 17 420 km.
Najniższy roczny przebieg odnotowano w samochodach importowanych z USA - 16 941 km. Szkoda tylko, że większość pojazdów importowanych z USA jest mocno uszkodzona. W przeciwnym razie dealerom nie opłacałoby się ich odsprzedawać. Choć w Polsce samochody pokonują rocznie krótsze dystanse niż w Europie Zachodniej, to po 10 latach przebieg takiego auta może wynieść już około 180 000 km.
Zobacz także:
- Indeks benzyny 2024. Ile litrów paliwa można kupić za średnią pensję w Europie?
- LPG i dyskryminacja. Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje
- Nie tylko Warszawa. Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe i wiadomo, gdzie mają być wprowadzone
Autor: MM
Źródło: CarVertical
Źródło zdjęcia głównego: CarVertical