Pociągi nie muszą już tak często trąbić – na przykład 9 razy zamiast 140

Pociągi nie muszą już tak często trąbić – na przykład 9 razy zamiast 140
Pociągi nie muszą już tak często trąbić – na przykład 9 razy zamiast 140
Źródło: Raport Turbo
Jeśli mieszkacie przy torach kolejowych, to być może już słyszycie różnicę. Od niedawna maszyniści nie mają obowiązku trąbić przed wjazdem na przejazd kolejowy. Hałas też traktowany jest jak skażenie środowiska. Nowe zasady mają dać odetchnąć ludziom mieszkającym przy torach, ale ma to też istotne znaczenie dla kierowców.

Pociągi nie muszą trąbić na niektórych typach przejazdów

Wcześniej dojeżdżając do przejazdu kolejowego, mogliśmy najpierw usłyszeć trąbiący pociąg, zanim go faktycznie zobaczyliśmy. Teraz może się okazać, że skład zobaczymy dopiero w ostatniej chwili. Bo tam, gdzie są rogatki lub same światła, tam maszyniści nie muszą już uprzedzać innych o tym, że zbliżają się do przejazdu. Jak duża to jest zmiana? Np. na trasie z Warszawy do niemieckiej granicy, pociągi musiały trąbić blisko 140 razy, teraz raptem 9.

Jeśli od zderzenia pociągiem uratował Cię sygnał, to znaczy, że popełniłeś karygodne błędy

Choć taki sygnał to czasem ostatnia deska ratunku dla kierowcy.

To już sygnał, czy światło czerwone migające zabrania wjazdu na przejazd. W żadnym wypadku kierowca na taki przejazd, kiedy światło już się świeci, nie powinien wjeżdżać.
Włodzimierz Kiełczyński
PKP

Jednak nie dla wszystkich jest to taka oczywistość, co nierzadko pokazujemy w Raporcie.

Też często zdarza się, że jeżdżą na pamięć, a zatem taki sygnał dźwiękowy jest też takim dodatkowego rodzaju bodźcem, który w pozytywny sposób informuje ich o tym, że zbliża się jadący pociąg.
Mikołaj Krupiński
Instytut Transportu Samochodowego

Na tych niestrzeżonych przejazdach - trąbienie wciąż będziemy słyszeli

Zmiana dotyczy przejazdów zabezpieczonych. Czyli ze szlabanami albo czerwonym światłem. Rozwiązanie ma dużą szansę powodzenia, bo z biegiem lat kolejne kraje rezygnowały z trąbienia. My zostaliśmy w swoistej awangardzie.

Polska dotychczas była jednym z ostatnich krajów w całej Europie, gdzie mieliśmy najbardziej restrykcyjne przepisy w zakresie stosowania sygnału dźwiękowego "baczność" przez maszynistów na przejazdach kolejowo-drogowych.
Anna Szumańska
Ministerstwo Infrastruktury

Co ważne, maszyniści wciąż muszą trąbić, kiedy sami zauważą jakieś zagrożenie na torach.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości