Pociągi nie muszą trąbić na niektórych typach przejazdów
Wcześniej dojeżdżając do przejazdu kolejowego, mogliśmy najpierw usłyszeć trąbiący pociąg, zanim go faktycznie zobaczyliśmy. Teraz może się okazać, że skład zobaczymy dopiero w ostatniej chwili. Bo tam, gdzie są rogatki lub same światła, tam maszyniści nie muszą już uprzedzać innych o tym, że zbliżają się do przejazdu. Jak duża to jest zmiana? Np. na trasie z Warszawy do niemieckiej granicy, pociągi musiały trąbić blisko 140 razy, teraz raptem 9.
Jeśli od zderzenia pociągiem uratował Cię sygnał, to znaczy, że popełniłeś karygodne błędy
Choć taki sygnał to czasem ostatnia deska ratunku dla kierowcy.
To już sygnał, czy światło czerwone migające zabrania wjazdu na przejazd. W żadnym wypadku kierowca na taki przejazd, kiedy światło już się świeci, nie powinien wjeżdżać.Włodzimierz KiełczyńskiPKP
Jednak nie dla wszystkich jest to taka oczywistość, co nierzadko pokazujemy w Raporcie.
Też często zdarza się, że jeżdżą na pamięć, a zatem taki sygnał dźwiękowy jest też takim dodatkowego rodzaju bodźcem, który w pozytywny sposób informuje ich o tym, że zbliża się jadący pociąg.Mikołaj KrupińskiInstytut Transportu Samochodowego
Na tych niestrzeżonych przejazdach - trąbienie wciąż będziemy słyszeli
Zmiana dotyczy przejazdów zabezpieczonych. Czyli ze szlabanami albo czerwonym światłem. Rozwiązanie ma dużą szansę powodzenia, bo z biegiem lat kolejne kraje rezygnowały z trąbienia. My zostaliśmy w swoistej awangardzie.
Polska dotychczas była jednym z ostatnich krajów w całej Europie, gdzie mieliśmy najbardziej restrykcyjne przepisy w zakresie stosowania sygnału dźwiękowego "baczność" przez maszynistów na przejazdach kolejowo-drogowych.Anna SzumańskaMinisterstwo Infrastruktury
Co ważne, maszyniści wciąż muszą trąbić, kiedy sami zauważą jakieś zagrożenie na torach.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Rogatki w dół, czerwone światła migają – wolno jechać?
- Na wielu polskich drogach panuje chaos informacyjny
- Od czego zależy ciśnienie w oponach?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo