Ma 18 metrów długości, ponad 3 wysokości i na pokład może zabrać nawet 140 pasażerów
Ten przegubowiec jeździ już w Niemczech, a niedawno został europejskim autobusem roku. Jest wodorowy, a dokładnie elektryczno-wodorowy. Na jego dachu znajduje 8 zbiorników sprężonego wodoru.
Ten wodór następnie jest przetwarzany w wodorowym ogniwie paliwowym w energię elektryczną, a ta energia elektryczna zasila jednostkę napędową tego autobusu, jaką jest centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW.Mateusz FigaszewskiSOLARIS BUS & COACH SP. Z O.O.
240 kW to około 326 koni mechanicznych. Duży autobus nie wszędzie jednak wjedzie i wtedy mogą wyręczyć go mniejsze gabaryty mające swoją premierę w Kielcach. Jednym z takich modeli jest zrobiony przez Polaków bus na bazie elektrycznego Sprintera. Autem zajęła się firma Marcus-Bus. Pojazd wyróżnia się zasięgiem, bo ten mini autobusik może przejechać nawet do 450 km w mieście.
Przyszłość to wodór?
W Polsce transport zbiorowy w miastach na razie idzie w elektryczność lub wodór. Jednak kierunek, zwłaszcza między miastami, regionami czy powiatami wręcz powinien być wodorowy, uważają spece tej branży.
Oczywiście mamy świadomość, że dzisiaj jest to bardzo drogie paliwo jeszcze. Ufam, że również w kierunku tej zmiany technologicznej, że ten wodór stanie się bardziej dostępny i on będzie dla tego rodzaju transportu zdecydowanie korzystniejszy niż napędy elektryczne.Stanisław WodyńskiPKS w Ostrowcu Świętokrzyskim
Wodorowe autobusy jeżdżą już w Polsce, ale jednak głównie w Niemczech, Holandii, Szwecji, Włoszech czy Hiszpanii.
Nie tylko autobusy, ale też pojazdy specjalne
Jednym z pokazanych na targach wozów był holownik warty 1,5 miliona złotych. Jego zabudową zajęli się Polacy.
Pojazdy ciężarowe ważą około 40 ton, ale myślę, że spokojnie nawet i dwukrotność możemy też odholować.Łukasz Krok
Transport zbiorowy mierzy się nie tylko z wagą, ale też wandalami
Zależnie od potrzeby modyfikuje się w nim fotele i siedziska, pokrywając ich tyły na przykład powłoką odporną na graffiti.
To jest taka nano-powłoka. Są to rzeczywiście w skali autobusu dodatkowe parę tysięcy złotych. Jest to bardzo szybko usuwalne i nie niszczmy struktury tworzywa.Andrzej MielcarekKiel Polska
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Ekologiczna autostrada A2 – z odpadów po produkcji stali
- Metoda "na Ukraińca" – nowy sposób unikania mandatów z fotoradarów
- Peugeot Xp400. Skuter, który pojedzie w teren
Reporter: KJ
Źródło: Raport Turbo
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo