Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego

Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego
Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego
Źródło: Raport Turbo
Nie wszyscy przyjechali tam autobusami, ale mogli, bo głównie te pojazdy szczelnie zapełniły tereny Targów Kielce. Przedstawiciele branży transportu zbiorowego pokazali tam najnowsze maszyny i udogodnienia dla pasażerów.

Ma 18 metrów długości, ponad 3 wysokości i na pokład może zabrać nawet 140 pasażerów

Ten przegubowiec jeździ już w Niemczech, a niedawno został europejskim autobusem roku. Jest wodorowy, a dokładnie elektryczno-wodorowy. Na jego dachu znajduje 8 zbiorników sprężonego wodoru.

Ten wodór następnie jest przetwarzany w wodorowym ogniwie paliwowym w energię elektryczną, a ta energia elektryczna zasila jednostkę napędową tego autobusu, jaką jest centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW.
Mateusz Figaszewski 
SOLARIS BUS & COACH SP. Z O.O.

240 kW to około 326 koni mechanicznych. Duży autobus nie wszędzie jednak wjedzie i wtedy mogą wyręczyć go mniejsze gabaryty mające swoją premierę w Kielcach. Jednym z takich modeli jest zrobiony przez Polaków bus na bazie elektrycznego Sprintera. Autem zajęła się firma Marcus-Bus. Pojazd wyróżnia się zasięgiem, bo ten mini autobusik może przejechać nawet do 450 km w mieście.

Przyszłość to wodór?

W Polsce transport zbiorowy w miastach na razie idzie w elektryczność lub wodór. Jednak kierunek, zwłaszcza między miastami, regionami czy powiatami wręcz powinien być wodorowy, uważają spece tej branży.

Oczywiście mamy świadomość, że dzisiaj jest to bardzo drogie paliwo jeszcze. Ufam, że również w kierunku tej zmiany technologicznej, że ten wodór stanie się bardziej dostępny i on będzie dla tego rodzaju transportu zdecydowanie korzystniejszy niż napędy elektryczne.
Stanisław Wodyński
PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim

Wodorowe autobusy jeżdżą już w Polsce, ale jednak głównie w Niemczech, Holandii, Szwecji, Włoszech czy Hiszpanii.

Nie tylko autobusy, ale też pojazdy specjalne

Jednym z pokazanych na targach wozów był holownik warty 1,5 miliona złotych. Jego zabudową zajęli się Polacy.

Pojazdy ciężarowe ważą około 40 ton, ale myślę, że spokojnie nawet i dwukrotność możemy też odholować.
Łukasz Krok

Transport zbiorowy mierzy się nie tylko z wagą, ale też wandalami

Zależnie od potrzeby modyfikuje się w nim fotele i siedziska, pokrywając ich tyły na przykład powłoką odporną na graffiti.

To jest taka nano-powłoka. Są to rzeczywiście w skali autobusu dodatkowe parę tysięcy złotych. Jest to bardzo szybko usuwalne i nie niszczmy struktury tworzywa.
Andrzej Mielcarek
Kiel Polska

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości