Opony mają starczać na dłużej. Takie będą nowe przepisy

Opony mają starczać na dłużej – takie będą przepisy
Opony mają starczać na dłużej – takie będą przepisy
Źródło: Raport Turbo
Unia Europejska chce, abyśmy dłużej używali opon i nie wyrzucali ich przedwcześnie, bo to nieekologicznie. Nowe przepisy zakładają, że opona musi utrzymywać swoje parametry aż do czasu, gdy zetrze się na głębokość bieżnika wynoszącą zaledwie 1.6 milimetra. Czy w takim razie powinniśmy opony używać aż do tego limitu?

Opony mają dobrze działać nie tylko tuż po zakupie

Zużyte opony o głębokości jednego i sześciu dziesiątych milimetra będą musiały spełniać wymagania dotyczące hamowania na mokrej nawierzchni tak samo, jak opony fabrycznie nowe. Nowe unijne rozporządzenie ma na celu ograniczenie śladu węglowego emitowanego przez przemysł oponiarski. Ma to zachęcić kierowców do rzadszej wymiany opon, co ma przynieść oszczędności nawet 128 milionów opon rocznie.

Czuwamy nad stanem opon bardziej zimą, niż w lecie

Praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach polskich kierowców nie będzie trzeba namawiać do zmiany nawyków.

Z moich obserwacji wynika, że ludzie na okres letni w ogóle nie reagują na wysokość bieżnika, nie zwracają uwagi, że tam jest ten ogranicznik, po prostu jeżdżą do końca. Jeżeli mówimy o zimie, tutaj już słuchają, jak się mówi do nich, że tu jednak już poniżej ogranicznika to ta opona się nie nadaje, bo musi mieć minimum 4 mm. 
Małgorzata Krawczyk 
EKO GUM S.C.

Działanie zużytych opon będzie badane

Jednym z kryteriów, które musi spełniać opona zaprojektowana według nowych wytycznych, jest próba hamowania od 80 do 20 km/h na jednomilimetrowej warstwie wody. W przypadku jazdy po mieście nie powinno być problemu, ale we właściwe zachowanie takiej opony w głębszej wodzie i przy prędkości autostradowej raczej trudno uwierzyć. Nowe regulacje bez wątpienia poprawią bezpieczeństwo kierowców, którzy nie przykładają dużej wagi do stanu ogumienia. Będą mogli mieć pewność, że guma trzyma parametry nawet gdy jest już prawie zużyta.

Nie wszyscy będą korzystać z efektów nowej regulacji

Zupełnie inna kwestia to kierowcy, którzy jeżdżą więcej, dynamiczniej i są bardziej świadomi. Ich nowe regulacje na pewno nie przekonają i nadal będą zmieniać gumy wcześniej niż przy wspomnianej wartości 1,6 mm.  

Jeżeli chodzi o to kiedy ja je zmieniam, to tego bieżnika na oponie letniej w moim cywilnym samochodzie powinno być 3-4 mm. Opona też nie powinna być starsza niż 5 lat. W przypadku opony zimowej powiedziałbym o co najmniej 4-5 mm.
Mikołaj Marczyk
kierowca rajdowy

Od 2022 roku minimalna dopuszczalna prawem wysokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm. Czy w związku z nowymi regulacjami opony podrożeją? Pojawiają się głosy, że ceny mogą pójść w górę nawet o 30 proc., ale jak będzie w praktyce, czas pokaże.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości