Potocznie nazywana jest "znakozą" i dotyczy większości polskich dróg
W gąszczu oznakowań wielu kierowców zaczyna jeździć na pamięć i przestaje zwracać na nie uwagę, ale w ciągu najbliższego roku sytuacja ma się zmienić.
Mamy generalnie głęboki problem jeżeli chodzi o przestrzeganie przepisów szczególnie związanych z prędkościami. Jeżeli jest nadmierna ilość znaków, to po prostu wszystko się rozmywa.instruktor jazdy w carevent.pl
Usuną nawet 10 tys. znaków drogowych
Do końca 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi audyt na całej sieci dróg krajowych. Na podstawie jego wyników usunięte zostaną zbędne znaki, takie jak np. tablice informujące o terenie zabudowanym stojące w szczerym polu, albo bezzasadne ograniczenia prędkości.
Znaleźliśmy około 10 tysięcy miejsc, w których można wprowadzić takie zmiany, aby tego oznakowania było mniej. Część to jest zmiana w oznakowaniu poziomym, a 9 tysięcy znaków zakwalifikowaliśmy do usunięcia.GDDKiA
Policja zachęca do zgłaszania niepotrzebnych znaków na drogach lokalnych
Te działania dotyczą jedynie sieci dróg krajowych, a tych jest w Polsce 20 tysięcy km. Drogi wojewódzkie to kolejne 30 tysięcy km. Zostaje jeszcze ponad 250 tysięcy km dróg gminnych. Tam niezwykle ważna jest inicjatywa samych kierowców.
Zachęcamy do tego, aby za pośrednictwem krajowej mapy zagrożeń bezpieczeństwa nanosić na tej mapie punkty, w których wydaje nam się, że oznakowanie powinno zostać zmienione. Wtedy patrol policji uda się na miejsce i sporządzi stosowną informację dla zarządcy drogi.Komenda Główna Policji
Usuwane będą znaki różnego typu, również ograniczenia prędkości
Akcja planowana na drogach krajowych ma na celu wyeliminowanie nadmiaru znaków. Dotyczy to m.in. obszaru zabudowanego, ograniczeń prędkości, zakazów wyprzedzania i zatrzymywania. Zniknie też część oznaczeń rond i przejść dla pieszych oraz zakazy wjazdu na drogi szybkiego ruchu. Podstawowym kryterium było to, aby nie powtarzać znaków, z których informacja już jest w zasadach ogólnych albo wynika z oznakowania poziomego. Jeżeli mamy podwójną linię ciągłą, to każdy kierowca wie, że nie wolno wyprzedzać. Jeżeli mamy linię ciągłą od strony pobocza, wiadomo, że nie wolno tam się zatrzymywać.
Jakie są oczekiwania w związku z wielkimi porządkami? Przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i wyeliminowanie frustrujących sytuacji takich, jak oznaczanie terenem zabudowanych miejsc, gdzie w praktyce jest szczere pole i ograniczenie jest zbędne.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Metoda "na Ukraińca" – nowy sposób unikania mandatów z fotoradarów
- Jest jak limuzyna, tylko na dwóch kołach - Harley Davidson Street Glide
- Peugeot Xp400. Skuter, który pojedzie w teren
Autor: KJ
Źródło: Raport Turbo
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo