Samochody elektryczne płoną, ale nie tak często, jak się niektórym wydaje

Samochody elektryczne płoną, ale nie tak często, jak się niektórym wydaje
Samochody elektryczne płoną, ale nie tak często, jak się niektórym wydaje
Źródło: Raport Turbo
Nagłówki dotyczące pożarów elektrycznych samochodów nie dziwią już dzisiaj nikogo. Można odnieść wrażenie, że płonące elektryki to prawdziwa plaga. Jednak ostatnie statystyki mówią coś innego.

Statystyki pokazują, że problem jest, ale…

W porównaniu z pożarami aut z silnikami spalinowymi to zaledwie promil. W 2021 roku były dwa pożary przy ponad 9 tysiącach zanotowanych pożarach pozostałych aut. Rok później pożarów było 7, a zeszły rok to 21 interwencji. Co ciekawe, z każdym kolejnym rokiem na jeden pożar przypada mniej aut.

A jak w liczbach wygląda ten rok?

Na to pytanie odpowiedział nam st. bryg. Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej.

W tym roku mieliśmy 24 pożary samochodów elektrycznych. Codziennie mamy około 40 zgłoszeń do pożarów zwykłych samochodów o tradycyjnym napędzie, czy to będzie diesel, LPG, czy benzyna. Auta elektryczne palą się z mniejszą częstotliwością, oczywiście jest ich mniej. 
st. bryg. Karol Kierzkowski

Kolejna kwestia to przyczyna pożaru

W elektrykach prawie zawsze dochodzi do pożaru akumulatora. To nowe auta. W przypadku pozostałych samochodów - również tych bardzo starych - przyczyny mogą być różne. Mitem jest też dłuższy czas akcji gaśniczych. Średni czas gaszenia pożaru to 1,5 godziny. Skąd w takim razie informacje, że elektryki "palą się" nawet kilkanaście godzin? To wynika z faktu, że strażacy monitorują stan tego samochodu.

Po ugaszeniu tego samochodu cały czas jesteśmy na miejscu, sprawdzamy kamerą termowizyjną, te okolice baterii, czy one się jeszcze nie nagrzewają. Stąd też wychodzi dłuższy czas chłodzenia.
st. bryg. Karol Kierzkowski

A skąd bierze się takie poruszenie, gdy dojdzie do pożaru elektryka?

Powodów może być kilka. Elektryk może palić się dużo bardziej efektownie. Może to być rzadki model, jak było w przypadku Lucida, który spłonął w Warszawie. Kolejny powód, to również nagonka ze strony przeciwników elektromobilności.

W mojej opinii jest to bardziej hejt niż faktyczny problem. Dane pokazują, że te samochody nie palą się aż tak często i warto również zaznaczyć, że służby już są przeszkolone, aby sprawnie to gasić. Są sposoby, aby sprawnie działać i wielu producentów faktycznie robi wszystko, aby zminimalizować problem palenia się głównie baterii. 
Michał Śniadek
CARTESTS.NET

Doskonałym przykładem są samochody Renault wyposażone w kody QR, które zawierają informacje o sposobie chłodzenia baterii i lokalizacji specjalnych otworów, przez które można do akumulatora podać wodę. Na dane za 2024 rok trzeba jeszcze trochę poczekać, ale dotychczasowe statystyki absolutnie nie powinny budzić poważnych obaw.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości