Autostrada, która ładuje „w locie”. Francja uruchomiła testowy odcinek A10 

Autostrada - zdjęcie ilustracyjne
Autostrada
Na krótkim odcinku autostrady A10 pod Paryżem ruszył pilotaż dynamicznego, bezprzewodowego ładowania samochodów podczas jazdy.  

Pod asfaltem ułożono cewki, które przekazują energię do pojazdów wyposażonych w odbiorniki – rozwiązanie opracowała firma Electreon, a projekt funkcjonuje pod nazwą „Charge as you Drive”. Według Interii to pierwszy taki fragment autostrady na świecie, a próby odbywają się na realnym ruchu, nie torze testowym.

Ponad 200 kW na kołach

Niezależne laboratoria Uniwersytetu Gustave Eiffel potwierdziły średnią moc przekazywaną do pojazdów powyżej 200 kW oraz piki przekraczające 300 kW, co odpowiada szybkości ładowania kojarzonej z najszybszymi stacjami postojowymi. To wystarczy, by znacząco ograniczyć postoje i – w dłuższym terminie – pozwolić producentom zmniejszać baterie, szczególnie w transporcie ciężkim.

Kto stoi za przedsięwzięciem?

Konsorcjum tworzą VINCI Autoroutes (lider), Electreon, VINCI Construction oraz partnerzy naukowi – to oni odpowiadają za budowę i weryfikację trwałości infrastruktury, która ma pracować pod ruchem przez lata. Odcinek A10, ok. 40 km od Paryża, ma służyć jako poligon do zbierania danych o niezawodności, efektywności i kosztach utrzymania systemu w warunkach autostradowych.

Jak to działa i co już jeździ?

Cewki w jezdni generują pole magnetyczne, a zamontowane w aucie odbiorniki zamieniają je w energię ładującą akumulator. W testach biorą udział różne typy pojazdów – od ciężarówki i autobusu po osobówkę i furgon – które ładują się w ruchu z prędkościami autostradowymi. Wersja francuska wykorzystuje setki modułów cewek pod asfaltem, a sam odcinek ma pełnić rolę laboratorium dla kolejnych wdrożeń.

Cel: tysiące kilometrów elektrycznych dróg

Jeśli wyniki utrzymają się w ruchu codziennym, Francja chce wykorzystać zebrane dane do budowy sieci elektrycznych dróg – plan zakłada nawet ok. 9 tys. km do 2035 r. W międzyczasie projekt ma uzupełniać klasyczne ładowanie postojowe i odciążyć infrastrukturę szybkich stacji, zwłaszcza w transporcie towarowym.

Zobacz także: