Zaczęło się od Volkswagena New Beatle – moda retro trwa do dziś

Moda na auta w stylu retro trwa do dziś
Źródło: Raport Turbo
Pięćsetka od Fiata, elektryczna piątka na nawet czwórka od Renault czy jeszcze nieprodukowane pickupy od Alpha Motors. We współczesnej motoryzacji nie brak odniesień do przeszłości. Nie zawsze jest to jednak przepis na sukces. O popularność designu retro projektantów i ekspertów pytał Szymon Kazimierczak.

Kuszą nas innowacyjnymi rozwiązaniami, ale skądś to już znamy. Najnowsze Riviany mocno nawiązują do przeszłości. Skąd to się wzięło? - Ten cały trend w ogóle zaczął się od Volkswagena New Beetle'a, to była właściwie jedna osoba, Jay Mayes, który wymyślił, jak on to samo nazywa, retro-futuryzm i przeszło potem z New Beetle'a na kolejne projekty zresztą też jego autorstwa, choćby Forda Thunderbird’a - wytłumaczył Mateusz Żuchowski z CLASSICAUTO.

Retro auta w nowym wydaniu

Te samochody odniosły umiarkowany sukces. Za nimi wyprodukowano jednak kolejne modele, którym udało się poprawić nie tylko sprzedaż, ale też wizerunek marki. Przykładem może być Mini, czy obecna na rynku od 17 lat - z niewielkim zmianami pięćsetka. Kluczem bowiem nie jest zwyczajne przerysowanie starych projektów, a wykorzystanie DNA marki.

Auto w stylu retro.
Zaczęło się od Volkswagena New Beatle – moda na retro auta trwa do dziś
Auto w stylu retro.
Źródło: Raport Turbo

Tadeusz Jelec to jeden z najsłynniejszych projektantów z polski. Znany jest między innymi ze swojej pracy nad wnętrzami Jaguarów X-type oraz S-Type. Jako przykład jednego z najbardziej udanych retro-samochodów podał model produkowany długo w Polsce. - Projektantom Fiata udało się całkowicie wejść w ten charakter pięćsetki, ale w czasach, przenieść to na czasy współczesne, bo wymagania, powiedzmy, potencjalnego użytkownika tego, z tego auta były nieco inne 50 lat temu, a zupełnie inne są w tej chwili - stwierdził.

Retro auto a wymagania rynku

Teraz auto ma być super bezpieczne, wydajne, przyjazne środowisku. Ma sprzedawać konkretny styl życia. Bywa i tak, że premiera samochodu nawiązującego do przeszłości skłania klientów do szukania pierwowzoru. Odczuwają to ludzie z branży zajmującej się klasykami, wśród nich jest Maciej Nowaczyk z centrum Stacja Klasyki. - Ostatnio takim samochodem był Volkswagen ID. Buzz, elektryczny ogórek, nawiązujący designem do samochodu z lat 60., bardzo znanego i lubianego. I tak zauważyliśmy, że rynek trochę odżył też nawet pod względem tego, że klienci szukali takich oryginalnych busów, żeby zrobić potem konwersję na elektrycznego klasyka z takiego Volkswagena T1 - podsumował.

Wskrzeszanie legend motoryzacji ze współczesnymi napędami czy wyposażeniem to kolejna odsłona tego trendu. Marki takie jak brytyjski Eagle, amerykański Singer czy nawet włoska Kimera, mają jeden cel.

Ci ludzie, którzy tworzą to, chcieliby stworzyć swoją wersję i tworzą swoją wersję tego, co w przeszłości kiedyś było i co stało się swoistego rodzaju ikoną. Ja nie wiem, czy to jest prawidłowe, ale to jest odzwierciedleniem marzeń tych ludzi. Jeżeli znajdą, powiedzmy, klientów na tego typu pojazdy, no to czapka z głowy
- powiedział Tadeusz Jelec.
Fiat 500
Moda na retro auta trwa do dziś
Fiat 500
Źródło: Raport Turbo

Nikt nie kwestionuje charakteru tych maszyn, ale obecność retro designu wśród elektryków może wskazywać na kryzys tożsamości współczesnej motoryzacji. - Samochody w momencie, kiedy stają się coraz bardziej takim technologicznym narzędziem, stają się w pewien sposób takim sprzętem niekiedy na kołach, które ciężko pokochać i ciężko w nim znaleźć te cechy charakteru, które kiedyś były w motoryzacji, które właśnie nam się podobały - zauważył Mateusz Żuchowski.

Dlatego bezpiecznym wydaje się założenie, że fani retro designu nie muszą się niczego obawiać. Historia - także motoryzacji - lubi się powtarzać.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Autor: KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

podziel się:

Pozostałe wiadomości