Prawo jazdy na ciężarówkę od 17 roku życia. To pomysł Unii Europejskiej

Prawo jazdy na ciężarówkę od 17 roku życia. To pomysł Unii Europejskiej
Prawo jazdy na ciężarówkę od 17 roku życia. To pomysł Unii Europejskiej
Siedemnastolatek za kierownicą ciągnika siodłowego? To być może będzie możliwe. Pomysł jest coraz bliższy realizacji. Komisja Europejska przed rokiem zaprezentowała projekt zmian w przepisach, a teraz Parlament Europejski zaakceptował takie rozwiązanie.

Unijny projekt zakłada możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz C+E w wieku 17 lat. Ciężarowe kwalifikacje w tak młodym wieku budzą jednak sporo kontrowersji. Obawy podziela Rafał Grodzicki z warszawskiego WORD-u. -Prawo jazdy na kategorię C i C+E, czyli te duże wielkogabarytowe pojazdy od 17 lat w mojej ocenie jest to trochę za wcześnie. Kierowca, zanim będzie przewoził ładunki po międzynarodowych trasach, powinien nabrać doświadczenia jeżdżąc samochodem osobowym - stwierdził rozmówca w "Raporcie" Turbo.

Kobieta za kierownicą ciężarówki.
Prawo jazdy na ciężarówkę od 17 roku życia. To pomysł Unii Europejskiej
Kobieta za kierownicą ciężarówki.
Źródło: "Raport" Turbo.

Ten problem ma rozwiązać obowiązek jazdy przez pierwszy rok w dwuosobowej obsadzie z bardziej doświadczoną osobą. Dopiero po osiągnięciu pełnoletności kierowca mógłby rozpocząć jazdę w pojedynkę.

Prawo jazdy na ciężarówkę dla 17-latków

Instruktor jazdy Marcin Grzebieluch z CAREVENT.PL mówi przede wszystkim o szkoleniach. - Przyznawanie kategorii prawa jazdy tak dużych tonaży tak młodym ludziom musiałoby być poprzedzone mocnymi szkoleniami. Ja wiem, że w projekcie jest mowa o szkoleniach i to bardzo dobrze, jednak to musiałaby być ogromna weryfikacja gigantyczne szkolenia, żeby ci młodzi ludzie dostali odpowiednią dozę świadomości, zanim wsiądą za kierownicę - powiedział.

Zmiany przewidują też wprowadzenie bardziej indywidualnej oceny przeciwwskazań medycznych do prowadzenia pojazdów. Ma być też więcej szkoleń praktycznych dotyczących m.in. nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.

Brak kierowców tirów - zmiany w przepisach

Od kilku lat na europejskim rynku niezmiennie brakuje kilkuset tysięcy kierowców. Czy proponowane zmiany mogą poprawić trudną sytuację? Osoby w wieku do 25 r.ż. to zaledwie 6 proc. polskich kierowców ciężarówek. Podobnie wygląda to w wielu innych europejskich krajach, a tak mała grupa może mieć problem z wypełnieniem luki po starszych kierowcach. Unijny projekt może pomóc w rozwiązaniu problemów kadrowych, ponieważ zwiększyłby się atrakcyjność szkolnictwa zawodowego.

Kierowcy ciężarówek - szkoła i zarobki

Kilka lat temu do polskich szkół powrócił profil kierowca-mechanik. Osoby kończące szkołę o tym profilu, często mające właśnie 17 lat, mogłyby uzyskać uprawnienia jeszcze w szkole lub natychmiast po odebraniu świadectwa i rozpocząć przyuczanie do zawodu bez konieczności czekania kolejnego roku. Początkujący kierowca może liczyć na wynagrodzenie około 3 tysięcy zł netto. Bardziej doświadczeni pracownicy mogą liczyć na dwa razy więcej. Na razie nie wiadomo, czy na pewno i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Parking z tirami.
Prawo jazdy na ciężarówkę od 17 roku życia. To pomysł Unii Europejskiej
Parking z tirami.
Źródło: "Raport" Turbo

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości