Niezwykły pojazd na budowie dróg – wygląda jak kiosk na kołach

Kiosk na kołach albo gigantyczny łazik
Kiosk na kołach albo gigantyczny łazik
Źródło: Raport Turbo
Nietypowe skojarzenia budzi pojazd, który od niedawna można spotkać w różnych, pozornie nietypowych miejscach w Polsce. To maszyna odgrywająca kluczową rolę w budowie dróg. Jak działa i do czego dokładnie służy – sprawdzał Michał Murawiński w Jarocinie, w Wielkopolsce.

Sonda balastowa BC-100

W miejscu, gdzie dziś widać jedynie pole, w przyszłości może powstać trasa kolejowa w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Aby sprawdzić, czy tutejsze podłoże się do tego nadaje, wykorzystuje się sondę balastową BC-100. Urządzenie pozwala precyzyjnie określić właściwości mechaniczne gruntu. – Badanie polega na określeniu nośności gruntu, czyli ustaleniu, na jakiej głębokości znajdują się warstwy odpowiednie do posadowienia obiektu budowlanego – wyjaśnia Mateusz Rosa z firmy Rosa Geologia. Takim obiektem może być fragment autostrady, drogi ekspresowej, krajowej, a w tym przypadku – trasy kolejowej.

Wymiary nietypowej sondy

.Choć waży 13 ton, sonda balastowa BC-100 jest na tyle delikatna, że po jej przejeździe na gruncie praktycznie nie pozostaje ślad. W kabinie znajduje się klimatyzacja, trzy ekrany dotykowe oraz cyfrowe rejestratory parametrów podłoża. Badanie gruntu odbywa się za pomocą specjalnego stożka z czujnikami, który zwykle schodzi odwiertem na głębokość około 30 metrów. – W stożku zamontowane są różne sensory, które przekazują dane, takie jak tarcie, ciśnienie wody w gruncie poprzez filtr porowy czy zagęszczenie piasków za pomocą tzw. tipa na końcu stożka. Wszystkie informacje przesyłane są światłowodem do komputera, a specjalistyczne oprogramowanie na bieżąco je analizuje i określa, w jakim typie gruntu się znajdujemy – tłumaczy Jakub Magryn, operator sondy. Sonda BC-100 to jedyna taka maszyna w Polsce. Żartobliwie określana jest mianem kiosku na gąsienicach lub łazika. Jej koszt to ponad 1,7 miliona złotych. Pojazd można sterować zdalnie – nawet z odległości 400 metrów. Mimo swojej masy jest zaskakująco sprawny – napędzany 148-konnym dieslem osiąga prędkość do 10 km/h.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości