Kosmicznie drogie OC i zakaz jazdy dla kogoś, kto nie ma licencji - nowe przepisy wprowadzające pojęcie samochodu ,,do sportu'' miały uporządkować kwestie związane z przeglądem technicznym i rejestracją takich aut. Jaka może być rzeczywistość? To sprawdzał Łukasz Byśkiniewicz.
Klatka bezpieczeństwa nielegalna na drodze
Według starych przepisów samochód z taką klatką bezpieczeństwa nie powinien przejść badania technicznego w Stacji Kontroli Pojazdów, ponieważ jest przerobiony i nie jest zgodny z homologacją drogową. Żeby to unormować, powstało nowe pojęcie samochodu: do rajdów i do rajdów terenowych.
Jak zarejestrować taki samochód?
Najpierw trzeba wystąpić do Polskiego Związku Motorowego o wydanie Książki Samochodu Sportowego. Z taką książką razem z samochodem udajemy się na Sezonowe Badanie Kontrolne w punktach wyznaczonych przez Polski Związek Motorowy. Na razie wyznaczono 5 takich miejsc w Polsce. Po pozytywnym badaniu technicznym w SBK można udać się do stacji kontroli pojazdu na zwykłe badanie. - Ze wszystkimi dokumentami po badaniach trzeba udać się do urzędu komunikacji, aby złożyć wniosek o tymczasową rejestrację, która będzie na okres 1 roku – mówi Wojciech Nowak, delegat techniczny Polskiego Związku Motorowego.
Inne tablice dla rajdówek
Dla samochodów rajdowych zarezerwowane są pomarańczowe tablice z czerwonymi napisami. W tym przypadku pojawiają się obostrzenia i wyłączenia. Samochodem do sportu będzie mógł jeździć tylko zawodnik z licencją oraz podczas trwania zawodów. To duże utrudnienie dla serwisów obsługujących takie samochody. - Co zrobić, jak mamy samochód brudny po rajdzie? Musimy jechać na myjnie. W myśl nowych przepisów nie będziemy mogli tego zrobić.. W każdym samochodzie po ustawieniu geometrii musimy wyjechać, a teraz nie możemy – mówi Jan Kornecki z firmy KORNECKI AUTO SPORT
Jeszcze większe problemy mogą pojawić się w sporcie amatorskim
Tam do zawodów mają być dopuszczone wyłącznie samochody nieprzerobione, czyli bez klatek bezpieczeństwa. - Inne były oczekiwania, a przepisy zupełnie co innego mówią i teraz te samochody są zupełnie w próżni, bo cofnąć je do modelu seryjnego jest niemożliwe, wycinanie klatek jest bezsensowne i szkodzi pojazdowi – komentuje Michał Kondrowski z Magazynu Rally and Race.
A co z ubezpieczeniem tak zwanego ,,samochodu do sportu''?
Tu też prognozy nie są optymistyczne. Za przeciętny samochód zapłacimy na przykład 800-900zł. Koszty ubezpieczenia rajdówki mogą wzrosnąć do 12 tys. zł i więcej.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Walimska Zimówka
- Jak zadbać o alkomat, żeby działał poprawnie?
- Czy kierowców seniorów czekają obowiązkowe badania?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Trubo