Gdzie ładuje się najszybciej? Tak wygląda światowa mapa elektryków

Źródło:
Foksal, dane: Statista (JATO Dynamics)
Gdzie ładuje się najszybciej - raport

Choć auta elektryczne zyskują popularność na całym świecie, tempo ich adopcji i jakość infrastruktury ładowania znacząco się różnią. Z analizy JATO wynika, że Chiny dominują pod względem liczby rejestracji, ale to w USA i Europie elektryki ładują się najszybciej.

Chiny liderem rejestracji aut elektrycznych

Transformacja transportu nabiera tempa, ale rozwija się nierównomiernie. W pierwszym kwartale 2025 roku ponad 57% wszystkich rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV) na świecie przypadło na Chiny – wynika z danych firmy badawczej JATO.

Na drugim miejscu uplasowała się tzw. Rozszerzona Europa, obejmująca Unię Europejską, Wielką Brytanię, Norwegię i Szwajcarię. Region ten odpowiadał za 22% globalnych rejestracji elektryków. Stany Zjednoczone zajęły trzecie miejsce z udziałem wynoszącym 12%.

Pozostałe rynki, w tym Indie (1,7%), Korea Południowa (1,2%) i Turcja (1,1%), odpowiadały łącznie za 9% światowego rynku BEV.

Inna strategia, inna technologia

Zróżnicowane tempo rozwoju elektromobilności wynika w dużej mierze z odmiennych strategii technologicznych i cenowych.

Chiny postawiły na masową produkcję przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Choć mają one mniejszy zasięg, to w 2024 roku stanowiły aż 75% baterii montowanych w chińskich elektrykach.

Z kolei Europa i USA preferują droższe, ale bardziej wydajne ogniwa, które pozwalają na pokonanie większych dystansów. W USA średni zasięg auta elektrycznego to około 530 km, w Niemczech 480 km, a w Chinach – tylko 390 km.

Szybsze ładowanie po zachodniej stronie globu

Choć Chiny przodują w liczbie sprzedanych samochodów elektrycznych, to ich czas ładowania pozostawia wiele do życzenia.

Z danych JATO wynika, że:

- w USA samochody ładowały się średnio przez 36 minut (0,6 godz.),

- w Niemczech – przez 42 minuty (0,7 godz.),

- w Chinach – aż przez 72 minuty (1,2 godz.).

Różnice wynikają m.in. z rodzaju stosowanych baterii, mocy ładowarek oraz rozbudowania sieci szybkiego ładowania.

Czytaj także:

Źródło: Foksal, dane: Statista (JATO Dynamics)

Pozostałe wiadomości