Wcześniej "fotopułapka" kojarzyła się najczęściej z urządzeniami podglądającymi dzikie zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Ewentualnie ze sprzętem, który rejestrował kradzieże drewna z lasu. Teraz fotopułapki masowo przeniosą się z lasów na przejazdy kolejowe. Oczywiście nie dosłownie, ale kolejarze chcą zadbać o bezpieczeństwo na przejazdach montując setki takich urządzeń..
Fotopułapki na przejazdach kolejowych
W 2023 roku na przejazdach kolejowych doszło do 189 wypadów. To więcej niż rok wcześniej. Wnioski? Jeżeli nie działają akcje i kampanie społeczne, trzeba kierowców po prostu karać. Stąd pomysł na zainstalowanie 500 kamer na najniebezpieczniejszych przejazdach w kraju, na których nie ma szlabanów. Na tych, które strzeżone są tylko krzyżem św. Andrzeja i znakiem stop. Mowa o przejazdach, które nie mają ani szlabanów, ani sygnałów świetlnych. Tam do wypadków dochodzi z różnych przyczyn. Przez ewidentne umyślne łamanie przepisów, nieuwagę oraz przez rutynę, w którą popadają kierowcy.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra, podczas Forum Bezpieczeństwa Drogowego, powiedział, że jest przekonany, że po wprowadzeniu fotopułapek liczba wypadków na przejazdach spadnie ze 190 do kilkudziesięciu. Na razie system RedLight jest aktywny na trzech przejazdach kolejowych: w Warszawie (w dzielnicy Rembertów), w Radomsku i we Wrocławiu.
Mandaty z fotopułapki
Kamery mają być włączone do systemu Canard, który będzie automatycznie wystawiał mandaty, a te mogą wynieść nawet 4 tysiące zł. Grzywny zaczynają się od 2 tysięcy zł, jeśli mamy do czynienia z pierwszym tego typu wykroczeniem w wykonaniu danego kierowcy. Wyższa stawka dotyczy "recydywy".
500 urządzeń rejestrujących pozwalałoby na zabezpieczenie około 10% przejazdów kategorii "D" w Polsce. Taką literą oznaczane są przejazdy bez szlabanów. Żeby system zaczął działać pełną parą, potrzebne są zmiany w prawie. UTK już zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Sprawa miała miejsce już w ubiegłym roku. Teraz oczekiwany jest ruch ze strony Ministerstwa. Na razie nie podano konkretnych dat. Nie wiadomo kiedy system może ruszyć pełną parą.
"Raport" Turbo - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach.
Zobacz także:
- W las za złodziejem z Defendera!
- Mandat za parkowanie pod pod sklepem. "Mamy prawo do reklamacji"
- Pewne auto z Niemiec?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: "Raport" Turbo