Podobno i tak jest lepiej, niż kiedyś. W Warszawie zorganizowano specjalne spotkanie poświęcone problematyce kierowców pod wpływem alkoholu. W szczegóły wsłuchał się Michał Murawiński.
Najczęściej pije się w Polsce: piwo, wódkę i wino
Co ciekawe, w Warszawie podczas spotkania ekspertów, którzy zajmują się problemem jazdy na podwójnym gazie, to właśnie lider z branży piwowarskiej zapowiedział, że chce walczyć o zmniejszenie dopuszczalnego limitu alkoholu w organizmie kierowcy w naszym kraju z 0,2 promila do zera. Czy to nie godzi w interesy producentów alkoholu? - Nie godzi w nasze interesy, ponieważ my jako przemysł piwowarski czujemy się odpowiedzialni, w jaki sposób nasz produkt jest konsumowany i chcemy, żeby konsumpcja piwa była zawsze konsumpcją odpowiedzialną – mówi Bartłomiej Morzycki ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.
Odpowiedzialny na pewno nie jest ten, kto mimo zabranego prawa jazdy i wielokrotnego, a nawet dożywotniego zakazu prowadzenia auta za jazdę po pijanemu i tak wsiada nietrzeźwy za kółko. - Często nie bierzemy pod uwagę, że osoby, które prowadzą samochód, będąc pod wpływem alkoholu, to są osoby uzależnione od alkoholu – mówi Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego. Kiedy ktoś straci w Polsce prawo jazdy po pijanemu, obligatoryjnie musi iść do lekarza, do psychologa i uczestniczyć w specjalnym kursie o problematyce przeciwalkoholowej. Ma to przynosić efekty.
Co roku zatrzymuje się u nas mniej pijanych za kierownicą
Ich liczba spadła w zeszył roku o ponad 12 tysięcy. Ostatni rok to też 58 mniej ofiar wypadków, spowodowanych przez pijanych kierowców. A to wszystko przy większej niż w 2023 r. o ponad 2 miliony liczbie policyjnych kontroli. Zatrzymywano aż 252 kierujących po spożyciu alkoholu dziennie.
W Polsce zbyt często tłumaczymy sobie jazdę po procentach
Krótka trasa, to się nic nie stanie, nie dużo wypiłem, no to już trochę czasu minęło, to są częste wymówki osób, które wsiadają do samochodu po alkoholu – mówi prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego. To szukanie sobie pewnych wytłumaczeń, usprawiedliwień, dlaczego mogę w wyjątkowych sytuacjach to zrobić. Nie ma wyjątkowych sytuacji.
Konkretne wnioski i ustalenia z warszawskiego seminarium "Bezpieczny i trzeźwy" mają trafić do urzędników w Polsce i Brukseli.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Coraz mniej mandatów w Polsce. Czy Polacy jeżdżą bezpieczniej?
- „Bezpieczni 60 plus” - akcja dla seniorów
- Czy kierowców seniorów czekają obowiązkowe badania?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo