Co Polacy sądzą o normie Euro 7? Raport nie pozostawia złudzeń

Nie chcemy euro 7, bo boimy się, że przez to zdrożeją samochody
Nie chcemy euro 7, bo boimy się, że przez to zdrożeją samochody
Źródło: Raport Turbo

„Nie chcemy Euro 7, bo obawiamy się droższych samochodów” – tak można streścić opinię wielu Polaków na temat zaostrzenia norm emisji. A chodzi nie tylko o spaliny – nowe przepisy obejmują również pył hamulcowy oraz ten powstający ze ścierających się opon.

Nie stać nas na ekologię?

Polacy z rezerwą podchodzą do wprowadzenia ostrzejszych norm emisji spalin w samochodach. Według ankiety, na dalszy plan odchodzą sprawy środowiskowe, jeżeli miałby ucierpieć stan portfela. 3/4 ankietowanych zgadza się lub zdecydowanie się zgadza ze stwierdzeniem, że wprowadzenie ostrzejszych norm może prowadzić do wyższej ceny w salonie. Z drugiej strony, ponad połowa badanych nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wejście w życie normy Euro 7 poprawi jakość powietrza w Europie. - Polacy dość pragmatycznie podchodzą do zmian i regulacji, które są wprowadzane i przede wszystkim patrzą na nie przez pryzmat własnych zarobków i własnego portfela – mówi Anna Nalewajko, współautorka raportu „Ekologiczna Motoryzacja w Polsce”.

Kolejne przepisy = kolejne podwyżki cen

Jeśli chodzi o ceny aut, to wejście każdej kolejnej regulacji często wiąże się z wyższymi kwotami w cennikach. Jednak rosnąca konkurencja na rynku, za sprawą rynku chińskiego, może spowodować, że samo zaostrzenie norm emisji może nie wpłynąć aż tak bardzo na ceny samochodów. Jednak jest to jedynie przypuszczenie. - W przypadku producentów jest gdzieś granica tego, co mogą sprzedać i za jaką kwotę. Nikt nie kupi na przykład auta z segmentu A czy B za bardzo wysokie pieniądze, bo to nie będzie miało sensu – mówi Dariusz Balcerzyk z Samaru.

Normy nie dotyczą tylko spalin

Co ciekawe, z badania wynika, że Polacy nie są przeciwni zaostrzaniu norm emisji – pod warunkiem, że najpierw zostanie rozbudowana infrastruktura. Aż 84% respondentów uważa, że dopiero po zapewnieniu odpowiedniej liczby stacji ładowania można wprowadzać bardziej rygorystyczne przepisy.

– Norma Euro 7 nie tyle nakłada nowe wymagania na silniki spalinowe, ile rozszerza regulacje na inne obszary eksploatacji samochodu. Dotyczy to m.in. emisji cząstek stałych z hamulców i opon. Co więcej, przepisy obejmują również pojazdy elektryczne – komentuje Mateusz Żuchowski, dziennikarz motoryzacyjny.

Pierwsze przepisy normy Euro 7 wejdą w życie pod koniec listopada przyszłego roku.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości