„Nie chcemy Euro 7, bo obawiamy się droższych samochodów” – tak można streścić opinię wielu Polaków na temat zaostrzenia norm emisji. A chodzi nie tylko o spaliny – nowe przepisy obejmują również pył hamulcowy oraz ten powstający ze ścierających się opon.
Nie stać nas na ekologię?
Polacy z rezerwą podchodzą do wprowadzenia ostrzejszych norm emisji spalin w samochodach. Według ankiety, na dalszy plan odchodzą sprawy środowiskowe, jeżeli miałby ucierpieć stan portfela. 3/4 ankietowanych zgadza się lub zdecydowanie się zgadza ze stwierdzeniem, że wprowadzenie ostrzejszych norm może prowadzić do wyższej ceny w salonie. Z drugiej strony, ponad połowa badanych nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wejście w życie normy Euro 7 poprawi jakość powietrza w Europie. - Polacy dość pragmatycznie podchodzą do zmian i regulacji, które są wprowadzane i przede wszystkim patrzą na nie przez pryzmat własnych zarobków i własnego portfela – mówi Anna Nalewajko, współautorka raportu „Ekologiczna Motoryzacja w Polsce”.
Kolejne przepisy = kolejne podwyżki cen
Jeśli chodzi o ceny aut, to wejście każdej kolejnej regulacji często wiąże się z wyższymi kwotami w cennikach. Jednak rosnąca konkurencja na rynku, za sprawą rynku chińskiego, może spowodować, że samo zaostrzenie norm emisji może nie wpłynąć aż tak bardzo na ceny samochodów. Jednak jest to jedynie przypuszczenie. - W przypadku producentów jest gdzieś granica tego, co mogą sprzedać i za jaką kwotę. Nikt nie kupi na przykład auta z segmentu A czy B za bardzo wysokie pieniądze, bo to nie będzie miało sensu – mówi Dariusz Balcerzyk z Samaru.
Normy nie dotyczą tylko spalin
Co ciekawe, z badania wynika, że Polacy nie są przeciwni zaostrzaniu norm emisji – pod warunkiem, że najpierw zostanie rozbudowana infrastruktura. Aż 84% respondentów uważa, że dopiero po zapewnieniu odpowiedniej liczby stacji ładowania można wprowadzać bardziej rygorystyczne przepisy.
– Norma Euro 7 nie tyle nakłada nowe wymagania na silniki spalinowe, ile rozszerza regulacje na inne obszary eksploatacji samochodu. Dotyczy to m.in. emisji cząstek stałych z hamulców i opon. Co więcej, przepisy obejmują również pojazdy elektryczne – komentuje Mateusz Żuchowski, dziennikarz motoryzacyjny.
Pierwsze przepisy normy Euro 7 wejdą w życie pod koniec listopada przyszłego roku.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Różnica prędkości na tej samej trasie: 110 km/h w jedną stronę, 120 km/h w drugą
- Było 56 stref czystego transportu, a zostało tylko 37
- Czy fala hejtu pod adresem Tesli dotarła do Polski ?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo