Słynny tor testowy FSO to już historia
Rozbiórka zaczęła się w 2017 roku, a dzisiaj zostały jedynie resztki betonowej nawierzchni. Po drugiej stronie ul. Jagiellońskiej powstaje za to nowa inwestycja, która ma zachować kawałek motoryzacyjnej historii. Firma realizująca inwestycję wielokrotnie rewitalizowała w przeszłości zabytkowe budynki. No i nazwa - FSO Park. - My nie boimy się takich rewitalizacji. Już trzy lata temu zakupiliśmy ten teren od FSO i zakładaliśmy od samego początku uwzględnienie budynków, które chcielibyśmy zostawić i są to te budynki, które zostały uwzględnione przez konserwatora zabytków w rejestrze – tłumaczy Urszula Karczmarczyk z Okam City.
Niektóre budynki FSO ocaleją
Ocaleje budynek dyrekcji, najstarsza hala kolebkowa, której budowę rozpoczęto w 1949 roku, części hali spawalni i tłoczni z rampą wjazdową oraz główna brama wjazdowa, której zostanie przywrócony oryginalny wygląd z czasów świetności fabryki FSO. W tej chwili na terenie samej fabryki próżno szukać maszyn budowlanych, ale nie brakuje klasycznej motoryzacji. W dawnych halach można oglądać wystawę kilkuset samochodów, przede wszystkim tych, które powstawały na Żeraniu. A sama inwestycja? Będzie ogromna i wyjątkowo czasochłonna. - Jakieś dwa tysiące mieszkań i sześćdziesiąt lokali handlowo-usługowych. Realizacja jest rozpisana na 20-25 lat – mówi reprezentująca dewelopera Urszula Karczmarczyk
Budowa na ponad 60 hektarowym terenie rozpocznie się od drugiego końca działki, więc budynki dawnej fabryki jeszcze przez kilka lat pozostaną nietknięte. Czy w nowej inwestycji znajdzie się miejsce dla klasycznej motoryzacji? Czas pokaże, ale pierwszy krok został wykonany.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Był już na wysypisku śmieci, ale wrócił do żywych. Pierwszy w historii Ursus C-336
- Masz rajdówkę z klatką? Przygotuj się na możliwą rewolucję w przepisach
- Jak zadbać o alkomat, żeby działał poprawnie?
Autor: KJ