Bateria trakcyjna to najdroższy element samochodu elektrycznego
Nic więc dziwnego, że trzeba mieć pewność, w jakim ona jest stanie, gdy kupujemy używany podzespół. Ułatwić to mają specjalne paszporty. Paszporty w postaci kodów QR gdzieś w dostępnym miejscu. Gdy je zeskanujemy, dostaniemy odnośnik do strony producenta baterii lub innych podmiotów. Tam pojawi się szereg informacji o tym konkretnym magazynie energii. Dowiemy się, jaki jest skład, parametry, ale przede wszystkim stan baterii. Baza nie będzie centralna - jak na przykład nasz CEPiK. Obowiązek prowadzenia historii będą mieli producenci baterii i nie tylko. - Ten podmiot będzie odpowiedzialny za udostępnienie tych danych, kiedy on w ogóle istnieje, ale także musi zapewnić, w przypadku np. bankructwa, likwidacji przedsiębiorstwa, żeby te dane w dalszym ciągu były dostępne – tłumaczy Piotr Wolski z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Cała historia baterii, również ta serwisowa
Serwisy też będą musiały uzupełniać dane o dokonywanych naprawach, na przykład o wymianie modułów. Stan baterii na bieżąco monitorują same samochody. - Większość BMSów w nowoczesnych samochodach zapisuje wszystkie informacje dotyczące jakby cyklu życia baterii. Czyli my wiemy m.in. jak ta bateria była ładowana, z jakiego samochodu pochodzi, gdzie została wyprodukowana czy jaki ma stan zużycia. Czyli te najbardziej podstawowe informacje, które każdy kupujący chciałby wiedzieć, one się notorycznie zapisują w systemach samochodu, możemy je odzyskać – mówi Bartosz Jeziorański z EV Repair Garage.
Kierowcy nie mają dziś dostępu do szczegółowych informacji o baterii
Na razie wyciągnąć te dane mogą w zasadzie tylko serwisy, korzystając ze specjalnego oprogramowania. Paszport ma pozwolić na upowszechnienie tych danych. Jaki jest największy problem używanych elektryków? To doskonale wie Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska - Główne obawy co do samochodów elektrycznych wiążą się z baterią i jej kondycją. A tutaj właśnie, mając ten paszport bateryjny, właściciel będzie miał dostęp do bardzo szczegółowych danych o baterii w swoim samochodzie – mówi Lewandowski. Oczywiście obowiązek to jedno, a to, czy ktoś będzie się do tego stosował, to drugie. Szczegółowe przepisy są jeszcze w trakcie procedowania. Paszporty będą nadawane bateriom od lutego 2027 roku.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Nie będziesz ładował hybrydy plug-in, nie będziesz miał pełnej mocy
- Elektryk z drugiej ręki - czy naprawdę jest się czego bać?
- Nowe zasady przyznawania dopłat do zakupu pojazdu elektrycznego
Autorka/Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo