Zaawansowany radar, który wygląda jak policyjny kogut
Lampy świetlne, radar wraz z GPS-em, cztery kamery, podświetlacze podczerwieni, dodatkowo router do wysyłania danych i komputer. To wszystko upchane w ważącej mniej niż 10 kilogramów belce, która być może już niedługo pojawi się na radiowozach polskiej policji. - W tym momencie nie jest to tylko bat na kierowców, którzy mają ciężką nogę, ale też na tych, którzy jeżdżą z telefonem przy uchu i nie mają zapiętych pasów– mówi Michał Żuchora, prezes zarządu firmy VITRONIC produkującej radar.
Przykład działania naszpikowanej technologią belki
Jeśli w policyjnym systemie widnieje informacja o poszukiwanym aucie z tablicami rejestracyjnymi XYZ, cztery kamery w belce bez przerwy skanują ulicę. Mogą obserwować samochody poruszające się jednocześnie po pięciu pasach ruchu. Gdy w oku kamery pojawi się poszukiwany pojazd, funkcjonariusz otrzymuje na monitorze wyskakujące powiadomienie (pop-up), a w głośnikach rozlega się alarm. – Sztuczna inteligencja pomaga nam w całej tej obróbce, która odbywa się niejako poza funkcjonariuszem. Policjant dostaje już gotowy wynik na żywo – na tablecie albo monitorze – i na tej podstawie wykonuje swoje czynności. Sam proces nie jest dla niego widoczny – tłumaczy Michał Żuchora. Jeśli chodzi o zwykłe mierzenie prędkości, inteligentna belka może kontrolować ją nawet u pięciu pojazdów jednocześnie.
Zasięg kamer to nawet do 100 metrów
Nowe urządzenie zostało już przetestowane przez kilka polskich służb. Czy i kiedy pojawi się na dachach policyjnych radiowozów? Na razie nie wiadomo.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- „Szybcy i Wściekli” na wynajem. W Tokio wypożyczysz kultową Suprę z filmu
- Salony w Europie gasną. A w Japonii?
- Kolor auta - niby kwestia gustu... ale i kwestia bezpieczeństwa
Autorka/Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo