Wybuchowe znaleziska na budowach polskich dróg. Saperzy mają pełne ręce roboty

Znaleziska wybuchowe na budowach polskich dróg.
Wybuchowe znaleziska
Źródło: GDDKiA
Rozpoznanie saperskie to stały element przygotowań do nowych inwestycji drogowych. Czasem jednak skala odkryć jest zaskakująca . Tak było na Podkarpaciu, gdzie natrafiono na prawie 20 tysięcy sztuk amunicji.

Prawie 20 tysięcy pocisków odkrytych na S19

Do szczególnie spektakularnego odkrycia doszło na budowie drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinkiem. Podczas rutynowego rozpoznania saperskiego odsłonięto ogromny arsenał pozostawiony po II wojnie światowej.

Wśród znalezisk znajdowały się m.in: 10 bomb lotniczych, 285 pocisków artyleryjskich, 88 granatów moździerzowych i duża ilość amunicji karabinowej.

Teren dzisiejszej inwestycji był miejscem jednej z najkrwawszych górskich bitew II wojny światowej — bitwy o Przełęcz Dukielską. Do dziś okolica nazywana jest „doliną śmierci”.

Na czym polega rozpoznanie saperskie?

Saperzy pojawiają się na placu budowy tuż po wydaniu decyzji ZRID i przekazaniu terenu wykonawcy. Ich zadaniem jest sprawdzenie gruntu pod kątem niewybuchów, zanim wjadą tam koparki i ciężki sprzęt.

Procedura wygląda następująco:

Saperzy badają teren magnetometrami i detektorami .W razie wykrycia anomalii prowadzą sondowanie. Niebezpieczne znaleziska są wydobywane i zabezpieczane, a następnie trafiają do neutralizacji w specjalistycznych jednostkach.

Niewybuchy potrafią jednak ujawnić się także w trakcie trwających prac, wtedy działania saperów są prowadzone natychmiast, by nie wstrzymywać budowy.

Kolejne odkrycia na innych inwestycjach drogowych

S19 nie jest jedynym miejscem, gdzie infrastruktura drogowa natrafia na ślady wojny. W ostatnich miesiącach znaleziska pojawiły się m.in.:

- obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,

- między węzłami Chwaszczyno i Żukowo odkryto pociski i łuski na głębokości blisko 2 metrów. Po dokładnym przebadaniu teren ujawnił 18 sztuk amunicji artyleryjskiej oraz dodatkowe pociski i łuski,

- zachodnia obwodnica Brzeska i S8 na Dolnym Śląsku,

- rozbudowa DK61 Legionowo – Zegrze.

W tych przypadkach również konieczna była interwencja saperów, którzy zabezpieczyli historyczną amunicję zalegającą pod przyszłą drogą.

Nie tylko wojna. Drogi odkrywają ślady dawnych epok

Inwestycje drogowe kryją nie tylko militarne pozostałości. Część prac wymaga także badań archeologicznych, które potrafią ujawnić ślady osadnictwa sprzed tysięcy lat.

Zobacz także: