Przed halami garażowymi czy zamkniętymi parkingami coraz częściej można spotkać zakazy wjazdu dla elektryków. Czy są one zgodne z prawem i dlaczego się pojawiają?
Zakaz wjazdu samochodów elektrycznych
Taki znak dla aut z instalacją gazową nie jest u nas rzadkością przed halami garażowymi, ale coraz częściej pojawiają się też zakazy wjazdu dla elektryków. W wielu przypadkach ma to być efekt nieświadomości i obawy. - Z naszej perspektywy nie ma żadnych podstaw do tego, żeby tego typu zakazy się pojawiały – mówi Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. - Nawet straż pożarna, z którą współpracujemy, jasno przedstawia dane, że nie ma żadnego potencjalnego, większego zagrożenia w przypadku samochodów elektrycznych niż w przypadku samochodów spalinowych – kontynuuje Gis.
Prywatny parking jednego w basenów w Warszawie może stawiać zakazy, jakie chce i zniechęcać do siebie kierowców aut na prąd. Przed naszą kamerą właściciele tego miejsca tłumaczyć swojej decyzji nie chcieli, ale odpisali: „Garaż podziemny znajduje się bezpośrednio pod niecką basenu sportowego i każde potencjalne zaprószenie ognia wywołane samozapłonem baterii trakcyjnej w pojeździe elektrycznym czy zasilanego gazem spowoduje całkowite zniszczenie instalacji dostarczania i uzdatniania wody pływalni wykonanej z PVC podwieszonej pod sufitem garażu. Ponadto wysoka temperatura spalania może trwale uszkodzić słupy podtrzymujące nieckę basenową i w efekcie zawieszenie działalności pływalni. Decyzję o wyznaczeniu strefy dla pojazdów EV i LPG na parkingu naziemnym są efektem konsultacji i sugestii ze strony Państwowej Straży Pożarnej.”
Inna sprawa to hale garażowe w blokach, gdzie istnieją wspólnoty mieszkaniowe
Tam zakazy wjazdu dla elektryków zasadniczo są nielegalne. Takie hale to najczęściej oddzielne lokale, które są zarządzane na zasadzie współwłasności. Jak najczęściej wygląda wprowadzanie takich zakazów wyjaśnił nam Paweł Tuzinek ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego. - Jest to czynność ponad zwykły zarząd, wymaga to uchwały wspólnoty i ta uchwała musi być przyjęta przez ponad 50% udziałowców. To nie następuje, bo taką decyzję najczęściej podejmuje zarząd wspólnoty samodzielnie bez uchwały, więc oczywiście formalnie są to najczęściej uchwały nielegalne – tłumaczy Tuzinek.
Przepisy budowlane i pożarowe na razie nie określają jeszcze szczegółowych wymagań odnośnie elektryków w halach garażowych, co nie zmienia faktu, że na przykład deweloperzy już na etapie budowy mogliby zadbać również o to. Warto zainwestować w czujniki wykrywania pożarów oraz odpowiednią wentylację. Przydatne mogą okazać się też specjalne płachty czy koce gaśnicze. Niestety w takich halach co najwyżej znajdziemy tylko gaśnice.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Zakład, który będzie produkować samochody używane
- Przyjechało do nas najwięcej używanych aut od czterech lat
- Sto samochodów za sto milionów złotych - warszawska wystawa dla fanów motoryzacji
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo