Rewolucja w bateriach: nowe akumulatory z odpadów i metanu mogą zrewolucjonizować elektromobilność

Rewolucja w bateriach: nowe akumulatory z odpadów i metanu mogą zrewolucjonizować elektromobilność
Elektryk
Źródło: Pixabay
Stellantis, we współpracy z amerykańską firmą Zeta Energy, planuje wprowadzenie na rynek innowacyjnych baterii litowo-siarkowych produkowanych z odpadów i metanu. Nowa technologia ma potencjał obniżenia kosztów produkcji akumulatorów o połowę do 2030 roku, jednocześnie zmniejszając emisję CO₂ i uniezależniając się od metali ziem rzadkich.

Nowa generacja baterii litowo-siarkowych

Stellantis i Zeta Energy podpisały umowę na rozwój baterii litowo-siarkowych (Li-S), które charakteryzują się wysoką gęstością energii grawimetrycznej. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zmniejszeniu masy akumulatorów. Co istotne, gęstość objętościowa energii ma pozostać na poziomie porównywalnym z obecnymi bateriami litowo-jonowymi.

Nowe baterie mają również oferować o 50% szybsze ładowanie i znacznie niższą wagę, co przekłada się na lepsze osiągi pojazdów elektrycznych. Planowane jest wprowadzenie tej technologii do produkcji seryjnej do 2030 roku.

Ekologiczna produkcja z odpadów i metanu

Jednym z kluczowych atutów nowej technologii jest wykorzystanie odpadów przemysłowych i metanu jako surowców do produkcji baterii. Katoda w tych akumulatorach oparta jest na siarkowanym materiale węglowym, co pozwala na rezygnację z tradycyjnych metali, takich jak kobalt, nikiel, grafit czy mangan.

Zeta Energy wykorzystuje nieoczyszczoną siarkę, będącą produktem ubocznym procesów przemysłowych, oraz metan i inne materiały odpadowe. Dzięki temu emisja CO₂ podczas produkcji baterii jest znacznie niższa w porównaniu z tradycyjnymi metodami.

Lokalna produkcja i krótszy łańcuch dostaw

Produkcja nowych baterii planowana jest w istniejących fabrykach Stellantis w Europie i Ameryce Północnej. Taki model produkcji pozwala na skrócenie łańcucha dostaw i zwiększenie kontroli nad procesem produkcyjnym, co przekłada się na niższe koszty i mniejszy ślad węglowy.

Dodatkowo, uniezależnienie się od metali ziem rzadkich, które są często drogie i trudne do pozyskania, może zmniejszyć zależność od zewnętrznych dostawców i zwiększyć stabilność produkcji.

 Przyszłość elektromobilności

Wprowadzenie baterii litowo-siarkowych produkowanych z odpadów i metanu może znacząco wpłynąć na rozwój elektromobilności. Obniżenie kosztów produkcji akumulatorów, zwiększenie ich wydajności oraz zmniejszenie wpływu na środowisko to kluczowe czynniki, które mogą przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych na szeroką skalę.

Jeśli technologia ta zostanie z powodzeniem wdrożona, może stanowić istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości transportu.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości