Nowa generacja baterii litowo-siarkowych
Stellantis i Zeta Energy podpisały umowę na rozwój baterii litowo-siarkowych (Li-S), które charakteryzują się wysoką gęstością energii grawimetrycznej. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zmniejszeniu masy akumulatorów. Co istotne, gęstość objętościowa energii ma pozostać na poziomie porównywalnym z obecnymi bateriami litowo-jonowymi.
Nowe baterie mają również oferować o 50% szybsze ładowanie i znacznie niższą wagę, co przekłada się na lepsze osiągi pojazdów elektrycznych. Planowane jest wprowadzenie tej technologii do produkcji seryjnej do 2030 roku.
Ekologiczna produkcja z odpadów i metanu
Jednym z kluczowych atutów nowej technologii jest wykorzystanie odpadów przemysłowych i metanu jako surowców do produkcji baterii. Katoda w tych akumulatorach oparta jest na siarkowanym materiale węglowym, co pozwala na rezygnację z tradycyjnych metali, takich jak kobalt, nikiel, grafit czy mangan.
Zeta Energy wykorzystuje nieoczyszczoną siarkę, będącą produktem ubocznym procesów przemysłowych, oraz metan i inne materiały odpadowe. Dzięki temu emisja CO₂ podczas produkcji baterii jest znacznie niższa w porównaniu z tradycyjnymi metodami.
Lokalna produkcja i krótszy łańcuch dostaw
Produkcja nowych baterii planowana jest w istniejących fabrykach Stellantis w Europie i Ameryce Północnej. Taki model produkcji pozwala na skrócenie łańcucha dostaw i zwiększenie kontroli nad procesem produkcyjnym, co przekłada się na niższe koszty i mniejszy ślad węglowy.
Dodatkowo, uniezależnienie się od metali ziem rzadkich, które są często drogie i trudne do pozyskania, może zmniejszyć zależność od zewnętrznych dostawców i zwiększyć stabilność produkcji.
Przyszłość elektromobilności
Wprowadzenie baterii litowo-siarkowych produkowanych z odpadów i metanu może znacząco wpłynąć na rozwój elektromobilności. Obniżenie kosztów produkcji akumulatorów, zwiększenie ich wydajności oraz zmniejszenie wpływu na środowisko to kluczowe czynniki, które mogą przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych na szeroką skalę.
Jeśli technologia ta zostanie z powodzeniem wdrożona, może stanowić istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości transportu.
Zobacz także:
- Najpopularniejsze oszustwa stosowane przez sprzedawców samochodów
- Auto na ulicach Warszawy skanuje miasto – zdjęcia mają 100 megapikseli
- Z Syreny zrobił Bugatti. Niezwykły pojazd z Tczewa zbudowany ze złomu i pasji
Źródło: moto.rp.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay