Elektryki pod lupą TÜV. Rynek rośnie, problemy też
Europejski rynek aut elektrycznych rozwija się w szybkim tempie. W Niemczech po drogach jeździ już blisko 2 mln elektryków, a w Polsce - na koniec listopada 2025 r. - zarejestrowano niespełna 108 tys. takich samochodów. Choć to nadal niewiele, wzrost sprzedaży rok do roku wyniósł aż 140 proc.
Większa liczba aut oznacza jedno: coraz więcej modeli trafia do rankingów TÜV, które opierają się wyłącznie na rzeczywistych wynikach obowiązkowych badań technicznych.
Czy auta elektryczne są bardziej niezawodne od spalinowych?
Teoria mówiła jasno: mniej ruchomych części = mniejsza awaryjność. Praktyka pokazuje jednak coś zupełnie innego. W najnowszym raporcie TÜV auta elektryczne są zarówno w ścisłej czołówce, jak i na samym dnie rankingu. Z jednej strony brak układu wydechowego i wolniejsze zużycie hamulców (dzięki rekuperacji), z drugiej - wysoka masa własna, która mocno obciąża zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce, które…psują się także od bezczynności.
Skąd pochodzą dane do rankingu TÜV?
Raport TÜV 2025 opracowano na podstawie 9 458 562 przeglądów technicznych wykonanych między lipcem 2024 a czerwcem 2025 r. - 66,1 proc. aut – bez usterek, - 12,3 proc. – drobne usterki, - 0,05 proc. – pojazdy zagrażające bezpieczeństwu.
Dla aut w wieku 2–3 lat średni odsetek niezaliczonych badań wyniósł 6,5 proc., a dla grupy 4–5 lat już około 10 proc.
Najgorsze auta elektryczne według TÜV
Dacia Spring - najtańszy elektryk w Europie płaci wysoką cenę za oszczędności produkcyjne. Choć kusi ceną i prostotą, na przeglądach wypada gorzej niż auta dwukrotnie starsze. Problemy dotyczą głównie jakości wykonania i elementów podwozia.
Tesla Model 3 - Tesla od lat zajmuje końcowe miejsca w rankingach TÜV. Model 3 notuje poważne problemy z zawieszeniem, hamulcami i oświetleniem, mimo że wiele egzemplarzy ma zaledwie kilka lat. Brak obowiązkowych przeglądów serwisowych producenta może tu mieć znaczenie.
Tesla Model Y - ponad 17 proc. Modeli Y nie przechodzi pierwszego przeglądu TÜV. Taki wynik to katastrofa jak na nowoczesny samochód. Lista usterek jest niemal identyczna jak w Modelu 3.
Najlepsze auta elektryczne w rankingu TÜV
Mini Cooper SE - Elektryczne Mini zaskoczyło diagnostów bardzo dobrą kondycją zawieszenia i hamulców. Choć oferuje krótki zasięg i wolne ładowanie, pod względem jakości wykonania i trwałości wypada znakomicie.
Audi Q4 e-tron - Nowoczesny SUV z Ingolstadt notuje jedynie ok. 4 proc. niezaliczonych przeglądów, co w Niemczech jest bardzo dobrym wynikiem. Pewne zastrzeżenia dotyczą hamulców, podobnie jak w bliźniaczych VW ID.4/ID.5 i Skodzie Enyaq.
Fiat 500e - Elektryczna „pięćsetka” udowadnia, że włoska marka potrafi budować solidne auta. Choć użytkownicy zgłaszali problemy z akumulatorami, nie są one wykrywane na stacjach diagnostycznych. Z punktu widzenia TÜV — to jeden z pewniejszych elektryków.
Ranking TÜV 2025 jasno pokazuje, że napęd elektryczny nie gwarantuje niezawodności. Kluczowe znaczenie mają jakość wykonania, kontrola produkcji i regularna obsługa serwisowa.
Zobacz także:
- Polacy odkładają naprawy samochodów na później lub nawet z nich rezygnują
- Biopaliwa, e-paliwa i zakaz spalinówek. Czy syntetyczny diesel za 30 zł ma w ogóle sens?
- Beccari – tam, gdzie nie przejdzie, przeleci lub przepłynie
Źródło: auto-swiat.pl
Źródło zdjęcia głównego: Jeździć, obserwować seria 5 odc. 13