Kiedyś nie trzeba było kończyć osiemnastki, żeby wsiąść za kierownicę samochodu
Dzisiejsi nastolatkowie nie mają prawa tego pamiętać, ale takie przepisy już kiedyś w Polsce obowiązywały.
To nie jest w zasadzie nic nowego, bo przecież prawo jazdy w Polsce można było uzyskać poniżej 18 roku życia jeszcze do 2002 roku, a więc jeszcze te 20 parę lat temu istniał taki przepis w polskim prawie.Anna SzumańskaMinisterstwo Infrastruktury
Nie każdy samochód będzie odpowiedni dla 17-latka
Teraz ten przepis ma wrócić, ale będą musiały być spełnione pewne warunki. Na przykład moc silnika nie będzie mogła przekraczać 70 kilowatów, czyli 95 koni. Kiedyś taka moc była dość powszechna. Dziś takich aut jest coraz mniej. Na szybko udało nam się znaleźć nieco ponad 20 takich nowych aut. Są elektryki, jak i klasyczne benzyniaki. Są maluchy jak Aygo X i Fiat 500, ale jest też większy Renault Captur. Zdecydowanie większy wybór jest wśród aut używanych. Tutaj można w ofertach przebierać.
Ograniczenia mocy mogą być ingnorowane
Czy ta ograniczona moc nie będzie sprawiała, że wiele osób będzie te przepisy mocno naginać? O to spytaliśmy prof. Marcina Ślężka z Instytutu Transportu Drogowego. Bo niektórzy obawiają się, że młodzi będą wsiadali do nieco mocniejszych samochodów, niż mogą.
Myślę, że poczekajmy na dokładny projekt ustawy, poczekajmy na docelowe rozwiązania. Wydaje się, że na jesieni będziemy dyskutować konkretne rozwiązania i wtedy będziemy omawiać już konkretne warunki, pod jakimi będzie można z tych przepisów skorzystać.Marcin Ślężek
Będzie potrzebny opiekun
Jednak moc silnika to niejedyny wymóg, który pojawił się w początkowym projekcie ustawy przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. Młody kierowca będzie musiał jeździć w tym pierwszym okresie w towarzystwie osoby starszej, pełnoletniej. Proponuje się w projekcie wiek 24 lat.
Opiekun będzie musiał mieć uprawnienia
Oczywiście pasażer będzie musiał mieć w kieszeni samochodowe prawo jazdy. Podobne przepisy już obowiązują w kilku europejskich krajach np. w Niemczech czy na Węgrzech. Jest to część europejskiej dyrektywy, a to może oznaczać, że podobne przepisy rozszerzą się na całą Europę. Wszystkie badania pokazują, że im dłuższy jest proces praktycznej nauki w ruchu drogowym, tym mamy lepszych kierowców. Badania pokazują, że może to zmniejszyć liczbę wypadków nawet o 30 procent. Legalna praktyka pod okiem taty czy mamy, to też nauka. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Tego jeszcze nie wiadomo, ale istnieje spora szansa, że jeszcze w tym roku.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Mandaty za nieprawidłowe parkowanie nie robią wrażenia na kierowcach, ale zaczną
- Stare opony będą trzymać w zakrętach niemal jak nowe – w Unii przedwcześnie utylizuje się 400 mln opon
- Nowe uprawnienia dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Miłośnicy kamperów będą zadowoleni
Reporter: KJ
Źródło: Raport Turbo
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo