Od 2026 roku wzrosną opłaty za odholowanie i przechowywanie pojazdów

Zdjęcie ilustracyjne
Holowanie ciężarówki
Źródło: Pixabay
Ministerstwo Finansów opublikowało maksymalne stawki za odholowanie i przechowywanie pojazdów, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pojazdów – od rowerów i hulajnóg, przez samochody osobowe, po ciężarówki przewożące materiały niebezpieczne.

Ile zapłacimy za odholowanie w 2026 roku?

Odholowanie źle zaparkowanego pojazdu oznacza nie tylko kłopot i formalności, ale także koszt, który z każdym rokiem rośnie. Nowe stawki, określane corocznie w obwieszczeniu ministra finansów, wchodzą w życie od 1 stycznia 2026 r.

Nowe maksymalne opłaty za odholowanie: Rower, motorower, hulajnoga elektryczna, urządzenie transportu osobistego – 179 zł, Motocykl – 348 zł, Samochód osobowy / lekkie auto dostawcze (do 3,5 t) – 749 zł, Pojazd o dmc 3,5–7,5 t – 936 zł, Pojazd o dmc 7,5–16 t – 1321 zł, Pojazd o dmc powyżej 16 t – 1946 zł, Pojazd przewożący materiały niebezpieczne (ADR) – 2367 zł, W przypadku samochodu osobowego oznacza to wzrost opłaty z 716 zł do 749 zł – czyli o 33 zł.

Opłaty za przechowywanie pojazdu na parkingu depozytowym

Podwyżki obejmą również koszt dobowego przechowywania odholowanego pojazdu. Nowe maksymalne stawki od 2026 r.: Rower, motorower, hulajnoga elektryczna, urządzenie transportu osobistego – 35 zł Motocykl – 48 zł Samochód osobowy / lekkie auto dostawcze (do 3,5 t) – 65 zł Pojazd o dmc 3,5–7,5 t – 86 zł Pojazd o dmc 7,5–16 t – 122 zł Pojazd o dmc powyżej 16 t – 215 zł Pojazd przewożący materiały niebezpieczne (ADR) – 312 zł.

Pojazd może być odholowany w konkretnych przypadkach

Nie każde wykroczenie parkingowe kończy się odholowaniem auta. Przepisy przewidują konkretne sytuacje, w których służby mogą usunąć pojazd z drogi i umieścić go na parkingu depozytowym.

Dzieje się tak m.in. gdy pojazd:

jest prowadzony przez osobę nietrzeźwą lub pod wpływem narkotyków,

nie ma ważnego ubezpieczenia OC,

jest uszkodzony i zagraża bezpieczeństwu ruchu,

został pozostawiony na pasie awaryjnym lub w zatoce postojowej na autostradzie/drodze ekspresowej,

parkuje na miejscu dla niepełnosprawnych bez zezwolenia,

stoi na chodniku lub w miejscu zabronionym, utrudniając ruch, nie ma tablic rejestracyjnych lub jest w stanie wskazującym na nieużywanie,

blokuje hydrant lub utrudnia akcję ratowniczą.

Podwyżki co roku

Choć stawki maksymalne ustalane są na poziomie centralnym, samorządy mają możliwość ich obniżenia – w praktyce dzieje się to rzadko. Co roku kierowcy muszą liczyć się z niewielkimi, ale systematycznymi podwyżkami. W skali roku oznacza to wyższe koszty nawet o kilkadziesiąt złotych w przypadku samochodów osobowych i o znacznie więcej przy pojazdach ciężkich.

Czytaj także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości