Autonomiczny fotoradar w Kolonii – miesiąc pracy bez prądu

Autor:
dp
Źródło:
auto-swiat.pl
Zdjęcie ilustracyjne

W Kolonii ruszył pierwszy w Niemczech autonomiczny fotoradar zasilany metanolowym ogniwem paliwowym. Urządzenie potrafi działać bez przerwy nawet przez miesiąc, a jego jedynym „paliwem” jest alkohol uzupełniany raz na 30 dni.

Pierwszy w Niemczech fotoradar bez kabla i gniazdka

Nowy system, znany jako Poliscan FM1, zainstalowano przy miejskiej autostradzie B55a – miejscu o dużym natężeniu ruchu i wysokiej liczbie wypadków. Dzięki laserowej technologii pomiaru prędkości urządzenie precyzyjnie rejestruje wykroczenia. Energia potrzebna do pracy pochodzi z reakcji elektrochemicznej zachodzącej w ogniwie paliwowym zasilanym metanolem.

Raz w miesiącu wystarczy uzupełnić zbiornik z paliwem, a radar może działać dalej – bez kabli, bez podłączenia do sieci.

Skala problemu: tysiące kierowców łamiących przepisy

Statystyki z Kolonii pokazują, dlaczego miasto zdecydowało się na taką inwestycję. W ciągu zaledwie trzech tygodni odnotowano 85 tys. przypadków przekroczenia prędkości na odcinku B55a, gdzie obowiązuje limit 80 km/h. Z 320 tys. przejeżdżających pojazdów aż 1/4 jechała za szybko.

Lokalna Komisja ds. Wypadków uznała, że mobilne radary policyjne są niewystarczające, dlatego postawiono na stacjonarne, autonomiczne urządzenie. Miasto wynajęło system na trzy lata za 260 tys. euro, z pełnym serwisem i konserwacją w cenie.

Testy w kolejnych lokalizacjach

Metanolowy fotoradar może wkrótce pojawić się również na moście Zoobrücke w Kolonii, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Dotychczasowa kontrola była tam nieskuteczna z powodu braku zasilania. Ponieważ remont i instalacja okablowania zostały przesunięte, mobilne ogniwo paliwowe może stać się niezawodnym, tymczasowym rozwiązaniem.

Holenderski pomysł: kamery tropiące telefony w rękach kierowców

Podczas gdy Niemcy skupiają się na kontroli prędkości, w Holandii testuje się nowy system kamer wykrywających kierowców korzystających z telefonów komórkowych. Urządzenia działają automatycznie, bez udziału policjantów, a ich mobilna konstrukcja pozwala na zmianę lokalizacji, utrudniając kierowcom przewidzenie miejsca kontroli.

Czytaj także:

Autor:dp

Źródło: auto-swiat.pl

Źródło zdjęcia głównego: Pixabay

Pozostałe wiadomości