Zdaniem urzędów skarbowych miękkie hybrydy to nie hybrydy i takim autom nie powinno przyznawać się ulg na akcyzie. Ten temat poruszaliśmy już w Raporcie Turbo. Teraz w tej sprawie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów.
Jest hybrydą, czy nie jest hybrydą?
Oto jest pytanie, które zadaje sobie każdy, kto sprowadza miękką hybrydę nad Wisłę. Wszystko przez skarbówkę, która wspomaganie silnika elektrycznego nie zawsze uznaje za na tyle skuteczne, by objąć je 50% ulgą na akcyzie. Urzędy zaczęły się upominać o zaległe pieniądze już w zeszłym roku. - Muszę zrobić korekty i dopłacić około zaległości za 5, może 6 samochodów, więc to kwota około 12-14 tys. zł. Te 1,5% musimy sobie odbić na marży i tak naprawdę to zapłaci klient – mówi Paweł Miszta z TVN Turbo.
Rzecz w tym, że homologacje nie wgryzają się w to, jak pracuje napęd, a prawo celne - na które powołuje się fiskus - już tak. Ministerstwo Finansów zabrało głos w tej sprawie, odpowiadając na interpelację jednego z posłów. „Kwestia ta jest w resorcie finansów na bieżąco monitorowana i jest przedmiotem pogłębionej analizy. Minister Finansów nie jest uprawniony do „weryfikowania zasadności wezwań” organów podatkowych samodzielnie prowadzących postępowania podatkowe.”– czytamy.
Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?
Ministerstwo umywa ręce i wskazuje, że urzędy skarbowe są niezależnymi jednostkami, to one decydują – mówi Juliusz Szalek, dziennikarz motoryzacyjny. Polski oddział Mazdy od jakiegoś czasu sądzi się z państwem w tej sprawie. W I instancji wygrała marka, a teraz rozpatrywana jest apelacja w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Rozstrzygnięcie najpewniej pojawi się jesienią. Ministerstwo Finansów też na nie czeka. Jednak niezależnie od wyniku sporu, resort zapowiada zmianę przepisów.
„W związku z planowanymi pracami legislacyjnymi [...] wyeliminowane zostaną pojawiające się wątpliwości interpretacyjne dotyczące opodatkowania samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym (w tym tzw. miękkich hybryd)"
Dopiero wprowadzenie nowych przepisów ustawy w oparciu m. in. o CO2 dopiero w pełni rozwiąże tą kwestię, bo tak naprawdę najważniejszym elementem jest emisja CO2, a nie jakie rozwiązanie jest zastosowane w silnikach i myślę, że to jest to rozwiązanie, na które czeka rynek – mówi Maciej Hochman, Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland.
Sprawa nie dotyczy tylko aut nowych
Uporządkowanie rynku i jasne wskazanie, że hybryda miękka może korzystać z obniżonej stawki akcyzy może być dobrą informacją dla wszystkich, którzy takie auto będą chcieli kupić. To spowoduje, że te samochody będą trochę tańsze.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Walimska Zimówka
- Zlot Pingwina – na motocyklu w narciarskim stroju
- Jak zadbać o alkomat, żeby działał poprawnie?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo