Ta zmiana dotknie wielu przedsiębiorców i jednoosobowe działalności gospodarcze
Od nowego roku zmienią się zasady naliczania podatków od amortyzacji samochodów. Precyzyjniej mówiąc, zużycie samochodu może stanowić w firmie koszt, dzięki któremu płacimy niższy podatek. W zależności od rodzaju napędu zmieniają się jednak kwoty, które odliczmy. Obecnie znaczenie ma tylko wartość i rodzaj napędu samochodu. W przypadku elektryka zużycie można wrzucić w koszty jeśli w salonie auto warte było mniej niż 225 tys., a w przypadku spalinówek 150 tys. zł. Od nowego roku istotna będzie też emisja spalin. Im więcej auto będzie emitowało CO2, tym łatwiej będzie mu przekroczyć limit. Powyżej niego, naliczany jest podatek.
Rodzaj umowy też jest różnorako traktowany
To wytłumaczyła nam Marta Szafarowska zajmująca się doradztwem podatkowym. - W przypadku leasingu operacyjnego i najmu - nawet jeżeli ta umowa zawarta jest już dzisiaj - albo jeszcze wcześniej - to z pierwszym stycznia samochody spadają piętro niżej - do limitu 100 tys. zł. – mówi Szafranowska. Jeżeli do końca tego roku firma rozpocznie leasing finansowy, to wszystko zostaje po staremu.
50 g CO2/km - to dużo czy mało?
O to spytaliśmy dziennikarza motoryzacyjnego Macieja Pertyńskiego. - No to jest zdecydowanie mało, bo to jest poziom do osiągnięcia dla naprawdę bardzo dobrych hybryd plug-inów wyłącznie – mówi Pertyński. W praktyce oznacza to, że mnóstwo spalinówek, zwykłych hybryd, czy miękkich hybryd przyczyni się do zwiększenia podstawy podatkowej w firmie. Czyli do zwiększenia należnego podatku.
Mało jest aut, spośród których można wybierać
W limicie 50 g emisji CO2 na przejechany kilometr mieści się niespełna 20 modeli w czterdziestu wariantach. A na polskim rynku sprzedawanych jest łącznie kilkaset modeli aut. - Prawdopodobnie do końca roku będziemy obserwować wzrost sprzedaży samochodów, szczególnie PHEVów, czyli hybryd plug-in, ponieważ od stycznia zmienia się też sposób liczenia ich emisji. – mówi Dariusz Balcerzyk z Instytutu SAMAR. A to też może oznaczać, że i samym hybrydom plug-in będzie trudniej się załapać w wyższy limit podatkowy.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- System kaucyjny wszedł w życie - jak będzie na stacjach benzynowych?
- Warszawska SCT – ile mandatów po roku?
- Łatwiejsze formalności po kolizji
Autorka/Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo