Wyścigówka dla nastolatków. Jak się nią jeździ?

Wyścigówka dla nastolatków. Jak się nią jeździ?
Źródło: Raport Turbo
Kalle Rovanpera, Lewis Hamilton czy Max Verstappen - poza wielkimi osiągnięciami te nazwiska łączy jeszcze jedno. Wszyscy bardzo wcześnie zaczęli swoją przygodę z motorsportem. Rozpoczęcie wyścigowej kariery jeszcze w dzieciństwie to klucz do sukcesu. Już za kilka dni taką szansę dostaną też najmłodsi polscy zawodnicy. Kacper Wyrwas z "Raportu Turbo" miał okazję przetestować pucharowe auto stworzone z myślą o wyścigach górskich.

- Wyobraź sobie, że masz kilkanaście lat, nie masz nawet prawa jazdy a marzysz o tym, żeby zostać kierowcą, a gokarty pod supermarketem to dla ciebie trochę za mało. Co powinieneś zrobić? Powinieneś wybrać coś takiego - zapowiedział Kacper Wyrwas z TVN TURBO.

Samochód wyścigowy dla młodych kierowców

Zapytacie, dlaczego nie Seicento? Twórcy pucharu postawili na trojaczki Toyoty, Peugeota i Citroena, bo są dużo nowocześniejsze, a wybór zdrowych aut na rynku jest więcej niż zadowalający. Modyfikacje samochodów ograniczono do minimum, a najwięcej dzieje się we wnętrzu. Modyfikacje dotyczą głównie bezpieczeństwa.

Testy wyścigówki.
Wyścigówka dla nastolatków. Jak się nią jeździ?
Testy wyścigówki.
Źródło: Raport Turbo

Tym, co najbardziej odróżnia te małe samochody od seryjnych aut to wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, bo w tej kwestii nie ma miejsca na kompromisy. Mamy więc pełną klatkę bezpieczeństwa, mamy kubełkowe fotele, mamy szelkowe pasy, mamy flokowaną deskę rozdzielczą, trochę podniesiony lewarek skrzyni biegów i małą kierownicę. Naprawdę w tym samochodzie można poczuć się jak w prawdziwym, wyczynowym samochodzie.

Cała reszta jest w zasadzie seryjna, a regulamin dokładnie określa dopuszczalne modyfikacje. Zabronione jest na przykład zaawansowane wyścigowe zawieszenie, czy modyfikacje hamulców poza wymianą tarcz i klocków. Zawodnicy na cały sezon otrzymają 12 opon, które będą oznakowane.

Silnik wyścigówki nie jest demonem mocy

Ideą pucharu jest przede wszystkim wyrównana rywalizacja. Właśnie dlatego modyfikacje tych samochodów ograniczono do minimum. Silnik jest on całkowicie seryjny, a to, co zostało zmienione to mapa silnika, która daje w tej chwili 73 konie mechaniczne. - Uwierzcie mi, to jest naprawdę w sam raz - stwierdził Kacper Wyrwas.

Nie dajcie się zwieść. Niby tylko 73 konie, ale w tym aucie jest tak samo głośno, jak w każdej innej wyczynowej wyścigówce. Wydawać by się mogło, że te 73 konie to mała moc, ale nie o to tutaj chodzi. Tutaj chodzi o to, żeby młodzi zawodnicy nauczyli się szanować prędkość, żeby nauczyli się punktów hamowania, nauczyli się toru jazdy. Na większe moce przyjdzie czas. Ten puchar to przede wszystkim nauka, która ma zaprocentować w przyszłości.

W polskim motorsporcie bardzo brakuje takich inicjatyw, w ramach których młodzi zawodnicy, jeszcze nieposiadający prawa jazdy, wsiadają do prawdziwego samochodu wyścigowego i wezmą udział w rywalizacji.

Samochód wyścigowy dla nastolatków.
Wyścigówka dla nastolatków. Jak się nią jeździ?
Samochód wyścigowy dla nastolatków.
Źródło: Raport Turbo

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Testy wyścigówki.
Wyścigówka dla nastolatków. Jak się nią jeździ?
Testy wyścigówki.
Źródło: Raport Turbo

Autor: KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

podziel się:

Pozostałe wiadomości