20 tysięcy sztuk amunicji w ziemi
W ramach przygotowań do budowy nowego odcinka S19 saperzy natrafili na wyjątkowo duże skupisko wojennej amunicji. Wśród znalezionych materiałów wybuchowych znalazło się m.in.: - 10 bomb lotniczych, - 285 pocisków artyleryjskich, - 88 granatów moździerzowych, a także miny, zapalniki, pociski rakietowe, granaty ręczne typu RG42 i F1, amunicja karabinowa oraz lotki moździerzowe.
To jedno z największych tego typu znalezisk na trasie Via Carpatii. Wszystkie elementy zostały zabezpieczone i usunięte przez saperów, zanim przystąpiono do dalszych prac ziemnych.
Ślady bitwy o Przełęcz Dukielską
Nie jest przypadkiem, że właśnie w tym rejonie natrafiono na tak ogromne ilości niewybuchów. Obecny teren budowy był w 1944 roku miejscem bitwy o Przełęcz Dukielską - jednej z najcięższych górskich operacji II wojny światowej. To tutaj Armia Czerwona, wspierana przez I Korpus Czechosłowacki, próbowała przebić się przez niemiecką obronę w Karpatach, by wesprzeć słowackie powstanie. Walki trwały od września do listopada 1944 roku. Szacuje się, że po obu stronach zginęło ponad 190 tysięcy żołnierzy, a teren do dziś nazywany jest „Doliną Śmierci”. Każdy metr kwadratowy ziemi może wciąż skrywać pamiątki po tamtych wydarzeniach – co potwierdzają odkrycia saperów na trasie przyszłej ekspresówki.
Nowy odcinek S19 – trudny teren i wielka inwestycja
Budowany odcinek S19 Dukla – Barwinek ma długość 18 kilometrów i biegnie niemal przy granicy ze Słowacją. Jego wykonawcą jest firma Polaqua, a wartość kontraktu przekracza 1,5 miliarda złotych. To jeden z najtrudniejszych fragmentów Via Carpatii - ze względu na skomplikowaną budowę geologiczną i uwarunkowania środowiskowe. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2027 roku.
Via Carpatia – inwestycja o znaczeniu europejskim
Odcinek Dukla–Barwinek to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy. Budowa jest współfinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (CEF 2). Dofinansowanie wynosi aż 85 procent wartości inwestycji, czyli ponad 326 milionów euro. Dzięki tej trasie Polska zyska nie tylko nowoczesne połączenie z południem kontynentu, ale też bezpieczną i sprawną drogę przez jeden z najbardziej wymagających regionów kraju.
Zobacz także:
- Wielka piaskownica na targach maszyn budowlanych
- Podróż w północno wschodnie rejony Polski – łatwiejsza niż kiedykolwiek
- Nowe samochody wcale nie są bardziej bezpieczne?
Źródło: GDDKiA
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA