Trasa zapierająca dech w piersiach

Trasa zapierająca dech w piersiach
Trasa zapierająca dech w piersiach
Źródło: Raport Turbo
Prawdopodobnie najbardziej imponująca „eska” w Polsce właśnie otwiera się dla kierowców. To malowniczy odcinek S1 - obejście Węgierskiej Górki w województwie śląskim. Co wyróżnia tę ekspresówkę? Tuż przed startem sprawdził to w Beskidach, niedaleko Żywca, Michał Murawiński.

Inwestycja zapierająca dech w piersiach

5 potężnych estakad, dwa dwunawowe tunele o długości około kilometra i 3 imponujące mosty, a to wszystko zbudowane i wydrążone wśród masywów górskich Beskidów. Żeby zbudować 8,5 kilometra trasy S1 - Przybędza-Milówka trzeba było stąd wywieść ponad 5 milionów ton gruntu. - Droga jest piękna, ona ma przekrój stokowy. Idziemy tak jakby zboczem góry. Dla nas dla inżynierów jest to trudność, bo tak jakby całą tę górę musimy zatrzymać, żeby ona nie zjechała z tą drogą a w zasadzie ta droga z tą górą, ale z drugiej strony tak jak tutaj widzimy, pojawia się piękna panorama na Beskid Żywiecki – mówi kierownik budowy trasy Wojciech Borysławski.

Trasy pilnuje 150 kamer

Bardziej telewizyjne widoki można podziwiać w Centrum Zarządzania i Sterowania Tunelami w Milówce. Kamery oraz wszelkiego rodzaju czujniki między innymi oświetlenia, wentylacji czy jakości powietrza mają tu wgląd w 3 tunele trasy S1. Nowe są dwa 2 z nich w masywach Barania Góra i Białożyński Groń - Sumarycznie mamy 150 kamer. Z czego 126 obiektyw w paśmie widzialnym i obiektyw w podczerwieni. – mów Paweł Kość z firmy Wasko SA.

W budowie trasy brali udział górnicy

Do budowy na terenach osuwiskowych tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki zużyto między innymi ponad 25 tysięcy ton stali. Powstały mury, skarpy i konstrukcje oporowe. Wyzwaniem było tu pogodzenie dwóch Światów. - Świata górniczego i Świata inżynierów budownictwa. Tunele były drążone metodą górniczą, w więc stricte drążyli je po prostu górnicy na prawie górniczym. – mówi Paweł Bruger z firmy Murbud s.a.

Fragment ekspresówki Przybędza-Milówka budowano około 6 lat

Kosztował ponad miliard 650 tysięcy złotych. Trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim ma połączyć autostradę A1 w pobliżu lotniska Katowice-Pyrzowice i granicę ze Słowacją w Zwardoniu.  W całości ma być gotowa na przełomie 2026 i 27 roku.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także: