Nic dziwnego, skoro nie było specjalnie nic, co mogłoby zaszkodzić w sprzedaży aut. Wcześniej sprzedaż utrudniały na przykład skutki pandemii. Nowym danym przyjrzał się Mikołaj Borcowski.
Pandemia za nami, a rynek ,,pogasił pożary'' po wybuchu wojny na Ukrainie
W zeszłym roku wyjechało z salonów nieco ponad 550 tys. samochodów. To o ponad 16 proc. więcej, niż rok temu. Niemal 1/5 nowych aut stanowiły Toyoty. Blisko o połowę mniej kupiliśmy Skód, a trzecią najpopularniejszą marką był Volkswagen. Jak dobry rok mieli Japończycy, to pokazuje zestawienie najczęściej kupowanych modeli. Wśród pięciu najpopularniejszych, aż cztery to Toyoty. Jedynie Czechom z Octavią udało się wcisnąć na drugie miejsce. - W 2024 liczba zarejestrowanych samochodów osobowych jest nieco mniejsza, niż w 2019 roku, ale jeśli weźmiemy pod uwagę fakt reeksportu samochodów, okaże się, że de facto ten rok jest lepszy niż 2019. – mówi Dariusz Balcerzyk, z IBRM SAMAR. A to właśnie sześć lat temu padł rekord sprzedaży.
Co ciekawe, w ostatnich latach schodzi u nas coraz więcej samochodów klasy premium
Tych w zeszłym roku wyjechało z salonów o prawie 20% więcej, niż w 2023 roku. Oznacza to też, że co czwarty nowy samochód kupiony nad Wisłą miał na masce znaczek droższej marki. Wśród nich, niemiecka wielka trójka niemal po równo podzieliła się podium. Od nich, o połowę mniej sprzedano Volvo i Lexusów. Z niemieckich aut do pierwszej piątki najpopularniejszych modeli weszły trzy Audi, ale musiały one ustąpić miejsca Volvo XC60 i Lexusowi NX. - Marki premium bardzo często są wykorzystywane jako benefit przez różnego rodzaju firmy i korporacje, aby przyciągnąć pracownika – tłumaczy dziennikarz motoryzacyjny Juliusz Szalek.
Sprzedaż aut elektrycznych nieco spadła
Dokładnie o 3%. Wynika to z zakończenia programu dofinansowań dla leasingów w II połowie roku. 2024 był także pierwszym pełnym rokiem z obecnymi u nas chińskimi markami. Tych sprzedano blisko 11 tysięcy. Głównie schodziły auta marek MG i BAIC. Jak zauważa dziennikarz motoryzacyjny Maciej Pertyński, Chińczycy bardzo reagują na konstruktywną krytykę. - Jeżeli pierwsze, testowe egzemplarze - w przypadku chińskim tak było - zostały za coś skrytykowane przez dziennikarzy lub pierwszych użytkowników, to już następna partia produkcyjna była pozbawiona tych wad - przyznaje Pertyński. Do czegoś takiego trzeba się będzie przyzwyczaić od nowa– dodaje. W 2025 roku prognozuje się niewielkie wzrosty ogólnej sprzedaży.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Ceny samochodów używanych wzrosną o kilkadziesiąt procent?
- Hyundai Staria - vany jeszcze powrócą
- Peugeot 308 SW – jak kombi wypada w konfrontacji z SUV-ami?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo