Polska rewolucja w lotnictwie – innowacyjny szybowiec

Nowy rewolucyjny szybowiec polskiej konstrukcji
Nowy rewolucyjny szybowiec polskiej konstrukcji
Źródło: Raport Turbo

Polacy od lat należą do światowej czołówki szybownictwa. Mamy jednych z najlepszych na świecie pilotów i konstruktorów. Teraz, trzy dekady po debiucie poprzedniego polskiego szybowca, zaprezentowano najnowszy projekt, który pod wieloma względami jest rewolucyjny.

Najnowszy projekt polski inżynierów, szybowiec akrobacyjny I-45 JAY

Wygląda dość niepozornie. Biały, lekki i bez silnika, ale to tylko pozory, bo ten sprzęt potrafi dużo. Podstawowe parametry maszyny przedstawił nam Dawid Ulma, kierownik projektu. -Prędkość projektowa w locie nurkowym to 360 km/h. Maksymalne przeciążenie, które mamy dopuszczalne i na które były robione próby, to jest +10 g i -8 g, czyli nasze ciało nagle ze 100 kg waży tonę – tłumaczy Ulma. Takie parametry są porównywalne z parametrami typowymi dla silnikowych samolotów akrobacyjnych.

Nowa maszyna jest nie tylko zaawansowana technicznie, ale również komfortowa dla pilota

Jej zalety przedstawił nam Maciej Pospieszyński, który czterokrotnie zdobywał tytuł Mistrza Świata w Akrobacji Szybowcowej. -  Podejście do ergonomii, przede wszystkim kabina, miejsce pracy pilota są bardzo ważne. Duże przeciążenia mocno obciążają organizm i to, że to oparcie jak siedzę bez spadochronu, już jest wyprofilowane, dostosowane do kształtu kręgosłupa. Owiewka jest dużo niżej, burta jest dużo niższa, niż w poprzednim szybowcu - to zapewni lepszą widoczność. – wymienia Pospieszyński.

W latach 40. szybowce budowano z drewna, później nadeszła era kompozytów i żywicy. W tym przypadku prace oparto o technologię 3D a do budowy I-45 JAY wykorzystano tzw. prepregi. W prace projektowe zaangażowanych było prawie 100 inżynierów. Maszyna jest już po pierwszych lotach, a piloci doświadczalni twierdzą, że ma ogromny potencjał.

Kiedy ruszy produkcja?

Rynek jest dosyć wąski, to nie jest rynek na produkcję seryjną, takich szybowców sprzedaje się normalnie kilkanaście rocznie. – mówi dr inż. Paweł Stężycki z Instytutu Lotnictwa. W tej chwili trwają rozmowy z potencjalnymi producentami. Kiedy I-45 JAY pojawi się na niebie? Wszyscy zgodnie twierdzą, że już niedługo.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości