Niewielka prędkość, lądowanie na dachu i wiele szczęścia, że skończyło się tylko na niegroźnym urazie szyi. Teraz pytanie brzmi: jakie konsekwencje mogą mieć nowe przepisy Polskiego Związku Motorowego? Te wprowadzają wymóg, by w zawodach typu KJS brały udział wyłącznie samochody pozbawione klatek bezpieczeństwa. Zawodnicy i organizatorzy biją na alarm.
Dachowanie podczas KJS – pilot opowiada o wypadku w Subaru Imprezie
Filip Kamieński jechał jako pilot na prawym fotelu w Subaru Imprezie. Pokazuje miejsce, gdzie znajdowała się jego głowa w momencie dachowania podczas zawodów. – Kask nie nadaje się już do użytku. Na szczęście szybko udzielono nam pomocy, trafiłem do karetki. Zbadano mnie pod kątem obrażeń. Skończyło się na naciągniętej szyi i zniszczonym kasku – relacjonuje Filip.
Nie trzeba jechać szybko, żeby zmiażdżyć samochód podczas zawodów
Do dachowania doszło podczas Szutrowego Pucharu Toru Słomczyn. Prędkość – jak na sporty motorowe – była stosunkowo niska, wynosiła około 50 km/h. Mimo to Subaru uległo poważnym uszkodzeniom. – W momencie, gdy spojrzałem na pilota i zobaczyłem ten dach, to się przeraziłem, no szok normalnie – relacjonuje Mariusz Kopala, kierowca auta uczestniczącego w wypadku. Pilot przyznaje, że w swojej karierze rajdowej już kilka razy dachował, ale zawsze wychodził z takich sytuacji bez obrażeń. Tak było i tym razem – dzięki temu, że pojazd był wyposażony w kubełkowe fotele, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa i klatkę, żadnemu z uczestników nic się nie stało.
Zawodnicy boją się startować w zawodach bez klatek bezpieczeństwa
Widzieliśmy już, jak wygląda dachowanie auta bez klatki bezpieczeństwa – przykład jednego z Seicento pokazuje, jak niebezpieczna może być taka sytuacja. Kierowca miał dużo szczęścia, że nie wypadł przez okno. Tymczasem zgodnie z nowymi przepisami Polskiego Związku Motorowego, w rajdach amatorskich typu KJS nie wolno już startować samochodami wyposażonymi w dodatkowe zabezpieczenia, takie jak klatki. – Nie no, to są jakieś absurdy. Sama klatka, jak sama nazwa wskazuje, jest po to, żeby nas chronić w takich sytuacjach – komentuje Filip Kamieński. – Po tym wypadku nie wyobrażam sobie już startu bez klatki, dla własnego bezpieczeństwa – dodaje Mariusz Kopala.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Czytaj także:
- Do Mińska Mazowieckiego zjechały się klasyki
- Cupra z rodzinnym nadwoziem i sportowym silnikiem
- Płyn do spryskiwaczy z toksycznym metanolem
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo