Tragedie na pasach
W sierpniu tego roku na warszawskim Mokotowie rozpędzone auto potrąca prawidłowo idącą pieszą i wjeżdża w ludzi stojących na przystanku. Giną dwie kobiety, a kilka kolejnych osób odnosi poważne obrażenia, w tym 3,5-letnie dziecko. Po tym wypadku między innymi to długie przejście dla pieszych zostało skorygowane progami zwalniającymi . Po specjalnym audycie w Warszawie i skontrolowaniu ponad 4 tysięcy przejść, z około 500 newralgicznych, na razie zmodyfikowano blisko 250.
- Wcześniej głownie tylko miejsca, które miały bardziej ,,rzutnych'' mieszkańców albo radnych, którzy wskazywali niebezpieczne przejścia wymagające naprawy, były poprawiane– mówi Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W całej Polsce niestety jest gorzej
Inne miasta czy zarządcy dróg też prowadzą swoje audyty przejść dla pieszych i do poprawy jest naprawdę sporo. Tylko w ciągu 3 miesięcy, czyli w październiku, listopadzie i grudniu 2022, 2023 i 2024 roku na pasach było ponad 2300 wypadków. W tym czasie rannych zostało 2255 osób, a zginęło aż 113. Przejścia powinny być azylem dla pieszych, a okazuje się, że tak nie jest. - Szczególnie w taką pogodę, gdzie jest częsta mżawka, częste opady deszczu czy też deszczu ze śniegiem szybko zapada zmrok. To jest ta pora roku właśnie jesienno - zimowa, w której najczęściej dochodzi do potrąceń pieszych na przejściach – mówi kom. Antoni Rzeczkowski z Komendy Głównej Policji.
Zmiany w okolicach popularnych zebr trzeba robić na okrągło
Tu zwykłe przecięcie ulic zmienia się w rondo. Wszystko po to, żeby nadążyć za zmianami otoczenia i stale rosnącym natężeniem ruchu. Jak tłumaczy Barbara Król ze stowarzyszenia „Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego" - To nie jest tak, że my jedną infrastrukturę zbudujemy i nawet gdybyśmy wszystkie przejścia na dzisiaj poprawili to i tak na pewno będą pojawiały się nowe problemy i nowe tematy, takie jak rowery elektryczne, hulajnogi, które wymagają kolejnych zmian w infrastrukturze. Wszystko musi być na bieżąco modernizowane.
Nowe przejścia często wyposaża się w oświetlenie, sygnalizację czy wyraźniejszą kolorystykę, ale ich umiejscowienie też może wzbudzać kontrowersje, jak to przy Karowej w Warszawie. Podnoszą się tu głosy, że generuje jeszcze większe korki i znajduje się niebezpiecznie blisko wyjazdu z tunelu.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Zasięg – największa bolączka samochodów elektrycznych? Szukanie sposobów na jego zwiększenie
- Dopłaty do elektryków po nowemu? Trwają konsultacje
- SUV, który chce być terenówką – Lexus NX Overtrail
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo