Kolizja i uszkodzona opona? Sprawdź, dlaczego ubezpieczyciel powinien zapłacić za dwie

Uszkodzona opona podczas kolizji? Ubezpieczyciel powinien odkupić dwie sztuki
Uszkodzona opona podczas kolizji? Ubezpieczyciel powinien odkupić dwie sztuki
Źródło: Raport Turbo

W przypadku kolizji ubezpieczyciel powinien pokryć koszty wymiany nie jednej, ale dwóch opon. To kwestia bezpieczeństwa – na jednej osi pojazdu powinny znajdować się dwie identyczne opony, zarówno pod względem modelu, jak i głębokości bieżnika.

Czas zmiany opon na zimowe

O ile wymiana opon z letnich opon na zimowe jest dla nas raczej oczywista, to już mniej oczywiste jest zerknięcie na ich stan. Bieżnik tego ta gruba zewnętrzna część ogumienia opony, która bezpośrednio styka się z nawierzchnią i ściera podczas jazdy. Na każdej przedniej lub tylnej osi auta powinna mieć taką samą głębokość. Przy różnej głębokości bieżnika w oponach na jednej osi może dojść do aquaplaningu koła z jednej strony i piruetu, co zwłaszcza na śliskiej jezdni pokazały testy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Im jest on niższy, tym gorzej, co widać przy 8,5 i zaledwie 3 mm.

Nowa opona z ubezpieczenia?

Zdaniem Rzecznika Finansowego wysokość bieżnika powinniśmy brać pod uwagę także wtedy, gdy staramy się o odszkodowanie za uszkodzoną oponę. - Jedną uszkodzoną oponę 4 milimetrową zastępujemy oponą nową, więc byłaby za duża różnica, w związku z tym ubezpieczyciel musi pokryć nam koszty obu opon tak, żeby była ta sama rzeźba bieżnika na jednej osi – mówi Piotr Sarnecki  z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Minimalna głębokość bieżnika opony to 1,6 milimetra

Tyle mówi prawo. A życie? Realnie minimalna zalecana przez fachowców głębokość opon zimowych to 4 milimetry, a letnich 3, z tym że ich skuteczność szacuje się wtedy na zaledwie 60 - 75%. - Wiadomo, że trakcyjnie ta opona z każdym zużytym milimetrem jest coraz słabsza, ale 4 mm dla opony zimowej, a 3 mm dla letniej- to jest granica zużycia. Te 1,6, które aktualnie mamy w przepisach, jest wartością zupełnie oderwaną od rzeczywistości – mówi Dominik Samoraj z centrum serwisowego „Auto – Kółko”. Niemal każda opona ma też swój wskaźnik zużycia, nad którym można się pochylić.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości