W przypadku kolizji ubezpieczyciel powinien pokryć koszty wymiany nie jednej, ale dwóch opon. To kwestia bezpieczeństwa – na jednej osi pojazdu powinny znajdować się dwie identyczne opony, zarówno pod względem modelu, jak i głębokości bieżnika.
Czas zmiany opon na zimowe
O ile wymiana opon z letnich opon na zimowe jest dla nas raczej oczywista, to już mniej oczywiste jest zerknięcie na ich stan. Bieżnik tego ta gruba zewnętrzna część ogumienia opony, która bezpośrednio styka się z nawierzchnią i ściera podczas jazdy. Na każdej przedniej lub tylnej osi auta powinna mieć taką samą głębokość. Przy różnej głębokości bieżnika w oponach na jednej osi może dojść do aquaplaningu koła z jednej strony i piruetu, co zwłaszcza na śliskiej jezdni pokazały testy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Im jest on niższy, tym gorzej, co widać przy 8,5 i zaledwie 3 mm.
Nowa opona z ubezpieczenia?
Zdaniem Rzecznika Finansowego wysokość bieżnika powinniśmy brać pod uwagę także wtedy, gdy staramy się o odszkodowanie za uszkodzoną oponę. - Jedną uszkodzoną oponę 4 milimetrową zastępujemy oponą nową, więc byłaby za duża różnica, w związku z tym ubezpieczyciel musi pokryć nam koszty obu opon tak, żeby była ta sama rzeźba bieżnika na jednej osi – mówi Piotr Sarnecki z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Minimalna głębokość bieżnika opony to 1,6 milimetra
Tyle mówi prawo. A życie? Realnie minimalna zalecana przez fachowców głębokość opon zimowych to 4 milimetry, a letnich 3, z tym że ich skuteczność szacuje się wtedy na zaledwie 60 - 75%. - Wiadomo, że trakcyjnie ta opona z każdym zużytym milimetrem jest coraz słabsza, ale 4 mm dla opony zimowej, a 3 mm dla letniej- to jest granica zużycia. Te 1,6, które aktualnie mamy w przepisach, jest wartością zupełnie oderwaną od rzeczywistości – mówi Dominik Samoraj z centrum serwisowego „Auto – Kółko”. Niemal każda opona ma też swój wskaźnik zużycia, nad którym można się pochylić.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Zasięg – największa bolączka samochodów elektrycznych? Szukanie sposobów na jego zwiększenie
- Dopłaty do elektryków po nowemu? Trwają konsultacje
- SUV, który chce być terenówką – Lexus NX Overtrail
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo