Kierowcy są nierzetelnie karani – alarmuje Rzecznik Praw Obywatelskich. W jego ocenie obecne przepisy nie gwarantują wystarczającej ochrony obywatelom przed błędami w systemie mandatowym. RPO zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z apelem o pilne zmiany w przepisach i większą przejrzystość w procesie nakładania kar.
Rzecznik Praw Obywatelskich chce korekty pomiarów prędkości o 3 km/h
Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje, by w przypadku pomiarów prędkości automatycznie odejmować 3 km/h na korzyść kierowcy. To drobna korekta, ale może mieć ogromne znaczenie w sytuacjach granicznych. Załóżmy, że radar wskazuje 102 km/h w terenie zabudowanym. Obecnie oznacza to mandat 1500 zł, 13 punktów karnych i odebranie prawa jazdy. Gdyby jednak uwzględnić margines błędu pomiarowego, faktyczna prędkość wyniosłaby 99 km/h – wówczas kara to 1000 zł, 11 punktów, i zachowanie uprawnień do kierowania pojazdem (o ile kierowca nie przekroczył wcześniej limitu punktów). – Błędy pomiarowe, jeżeli zgodnie z wymogami legalizacji obejmują do 3 km/h, powinny z automatu być uwzględniane na etapie dokonywania tego pomiaru – podkreśla Michał Wawrzyńczak z Biura RPO.
Kara dopiero od 4 km/h ponad limit? RPO kontra obecna praktyka fotoradarów
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, skoro margines błędu pomiarowego wynosi 3 km/h i powinien być automatycznie odliczany, to mandaty powinny być wystawiane dopiero przy przekroczeniu o 4 km/h – a nie przy dokładnie dopuszczalnej prędkości. Obecnie jednak fotoradary ustawiane są zwykle z 10-kilometrowym marginesem tolerancji, czyli zdjęcia robią dopiero od 61 km/h w strefie 50 km/h. To praktyka wypracowana przez policję, która bierze pod uwagę niedoskonałości zarówno w licznikach samochodowych, jak i w urządzeniach pomiarowych. – Opony się zużywają, zmienia się regularnie obwód koła, a więc także odczyt prędkościomierza. Do produkcji liczników nie używa się superprecyzyjnych technologii, bo są one zwyczajnie zbyt drogie – tłumaczy dziennikarz motoryzacyjny Maciej Pertyński. Co ważne, to już drugie oficjalne pismo Rzecznika do MSWiA. Na pierwsze resort odpowiedział, że nie widzi potrzeby zmian. Drugie – jak dotąd – pozostaje bez odpowiedzi. RPO jednak nie ustępuje, domagając się większej przejrzystości i sprawiedliwości w systemie kar dla kierowców.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Dawcy – nie na motocyklach, a na złomowisku
- Import samochodów z USA – czy nowe cła go przystopują?
- Czy fala hejtu pod adresem Tesli dotarła do Polski ?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo