Alkomaty w warszawskich autobusach

Autobusy pod stałym alko-nadzorem
Autobusy pod stałym alko-nadzorem
Źródło: Raport Turbo

Bez nich autobus nie ruszy, a z nimi podróż ma być bezpieczniejsza. Alko-blokady w pojazdach komunikacji miejskiej przynoszą wymierne efekty, co potwierdzają statystyki z ostatniego roku.

18 metrów długości i 28 ton wagi, a do tego można jeszcze zabrać około 180 pasażerów

akie kolosy muszą prowadzić osoby odpowiedzialne i trzeźwe. Dlatego w każdym z niemal 1500 autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie zamontowano blokadę alkoholową. Bez jej użycia pojazd nie ruszy – kierowca musi najpierw dmuchnąć w alkomat. – Nie widzę w tym problemu. To dla mnie nic złego, bezpieczeństwo jest najważniejsze – mówi Katarzyna Kacprzak, kierowca autobusu. – Nic stresującego? Absolutnie nie. Jeśli nie mam nic do ukrycia, mogę dmuchać bez obaw.

Dmuchanie daje rezultaty i eliminuje pijanych zza kierownicy autobusu

W 2023 roku odnotowano trzy takie przypadki, a rok wcześniej – siedem. Najczęściej zdarzają się one podczas zmiany kierowców w różnych miejscach na trasie. Kontrola trzeźwości odbywa się co najmniej kilka razy w ciągu dnia – przed każdym uruchomieniem pojazdu, a także w bazie, gdzie kierowcy dmuchają w urządzenie AlcoBlow. W razie wątpliwości stosowany jest alkomat stacjonarny lub policyjny. Jeśli kierowca jest pod wpływem, nie ma taryfy ulgowej. – Z winy pracownika umowa o pracę jest natychmiastowo rozwiązywana, aby taka osoba nie mogła już wykonywać zawodu kierowcy – mówi Antoni Mroczek z warszawskiego MZA.

Alko blokady czasami mogą się pomylić

W 2023 roku zrobiły to blisko 160 razy, a w zeszłym 175. Zwykle przez usterki techniczne tych urządzeń, dezynfekcję rąk i kierownicy czy dmuchanie w alkomat po spożyciu posiłku lub leków. Lepiej się jednak pomylić, niż wypuścić na miasto pijanego kierowcę. - Nie ma takiej możliwości, aby osoba po jakimkolwiek spożyciu alkoholu mogła wejść za kierownicę autobusu, ponieważ to urządzenie wychwytuje każde spożycie alkoholu, każde promile – mówi Adam Stawicki z MZA.

Na trasy w Warszawie codziennie wyjeżdża blisko 1200 miejskich autobusów. Każdego dnia przewożą około miliona pasażerów.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Czytaj także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości