Zima wyzwaniem dla samochodów elektrycznych. Tesla liderem w trudnych warunkach

Tesla
Tesla

Zima to okres, w którym właściciele samochodów elektrycznych mogą odczuć ograniczenia wynikające z technologii akumulatorów. Badania przeprowadzone przez serwis recurrentauto.com na 18 tysiącach pojazdów elektrycznych wykazały, że najlepiej w trudnych warunkach radzi sobie Tesla, utrzymując stosunkowo wysoką wydajność w porównaniu z konkurencją.

Dlaczego zimą zasięg spada? 

Spadek temperatury wpływa na wydajność akumulatorów, co jest naturalnym zjawiskiem fizycznym. Przy niskich temperaturach procesy chemiczne w bateriach zwalniają, a energia jest wykorzystywana nie tylko do napędzania pojazdu, ale również do ogrzewania wnętrza kabiny czy podgrzewania baterii, aby utrzymać ją w optymalnym zakresie pracy. 

Badania wskazują, że średni spadek zasięgu w zimowych warunkach wynosi od 20 do 30%. W niektórych przypadkach straty mogą być jeszcze większe, zwłaszcza w pojazdach wyposażonych w mniej wydajne systemy zarządzania termicznego. 

Tesla liderem zimowej wydajności 

W przeprowadzonym badaniu Tesla wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji. Modele tej marki, takie jak Tesla Model 3 czy Model Y, wykazują mniejsze spadki zasięgu w niskich temperaturach niż większość innych pojazdów elektrycznych. Średnia utrata zasięgu w przypadku Tesli wynosi około 15%, co jest wynikiem znacznie lepszym niż u większości producentów, gdzie straty często sięgają 25–30%. 

Przewaga Tesli wynika przede wszystkim z zaawansowanego systemu zarządzania termicznego baterii, który skutecznie minimalizuje wpływ zimowych warunków na ich wydajność. Dodatkowo oprogramowanie optymalizujące zużycie energii oraz precyzyjnie zaprojektowane systemy ogrzewania kabiny pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie energii. 

Top 10 modeli w zimowych warunkach 

W badaniu wyróżniono dziesięć modeli, które najlepiej radzą sobie w trudnych, zimowych warunkach. Oto lista samochodów, które zanotowały najmniejsze straty zasięgu (w nawiasie procent nominalnego zasięgu): 

  • Tesla Model X (89%) 
  • Tesla Model S (88%) 
  • Audi e-tron (87%) 
  • Tesla Model 3 (87%) 
  • Tesla Model Y (86%) 
  • Hyundai Ioniq5 (85%) 
  • Hyundai Kona (84%) 
  • Rivian R1S (83%) 
  • BMW iX (83%) 
  • Nissan Ariya (83%) 

Te wyniki wskazują, że różnice w wydajności między poszczególnymi modelami mogą być znaczące, co warto wziąć pod uwagę przy wyborze pojazdu elektrycznego do użytku w zimowych warunkach. 

Warto dodać, że na ostatnim, 20. miejscu, uplasował się Volkswagen ID.4 z 2021 roku. W tym przypadku w zimowych warunkach zasięg wynosi zaledwie 63 % nominalnej wartości. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości