Policja stworzyła podsumowanie dotyczące wypadków na polskich drogach w minionym roku. I choć w niektórych aspektach sytuacja uległa poprawie, to drogi w naszym kraju są bardzo dalekie od określenia ich mianem bezpiecznych.
Ile wypadków w Polsce w 2024 roku?
Odpowiednie statystyki zostały przekazane Polskiej Agencji Prasowej przez Komendę Główną Policji. Wynika z nich, że w całym 2024 roku w Polsce doszło do 21 528 wypadków. Oznacza to, że ich liczba zwiększyła się w porównaniu do 2023 roku o niespełna 3% – wówczas odnotowano 20 936 wypadków, a więc o 592 mniej. W zeszłym roku doszło też do 388 tysięcy kolizji drogowych
Czy większa liczba wypadków przełożyła się na większą liczbę ofiar śmiertelnych? Na szczęście nie. Na skutek wypadków drogowych w 2024 roku zginęło 1 881 osób, a więc o 12 mniej niż rok wcześniej. Zwiększyła się natomiast, niestety, liczba rannych. W ciągu minionych dwunastu miesięcy w wypadkach ucierpiało 24 825 osób – o 700 więcej niż rok wcześniej.
Ilu pijanych kierowców zatrzymała policja w 2024 roku?
Policja podzieliła się też danymi dotyczącymi kierowców, którzy prowadzili samochód pod wpływem alkoholu. W 2024 roku policjanci odnotowali 91 300 takich sytuacji, co oznacza spadek w porównaniu do 2023 roku o 4 339 przypadków. A wszystko to przy zwiększonej liczbie kontroli – w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy było ich ponad 16 milionów, czyli o 2 miliony więcej niż rok wcześniej.
Warto też zaznaczyć, że zmniejszyła się liczba wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców. W 2024 roku odnotowano 1201 takich zdarzeń. Zginęło w nich 151 osób, a 1428 zostało rannych. W 2023 roku było to odpowiednio 1600 wypadków, 251 ofiar śmiertelnych i 1741 rannych.
Dane wstępne pochodzą z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK) oraz Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji (SESPol). Opracowanie roczne dotyczące wypadków drogowych ma być dostępne na policyjnych stronach internetowych w pierwszym kwartale 2025 roku.
Zobacz także:
- Nowy odcinek trasy S7
- Autobus zamiast taryfy
- Kolizja i uszkodzona opona? Sprawdź, dlaczego ubezpieczyciel powinien zapłacić za dwie
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo