Samochody używane, które od nowości były serwisowane w Autoryzowanych Stacjach Obsługi są droższe od tych, które nie mają historii w ASO – tak wynika z raportu przygotowanego przez Związek Dealerów Samochodowych i AutoDNA. W przypadku niektórych modeli różnice wynoszą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Jeśli chcemy możliwie najkorzystniej sprzedać po kilku latach użytkowania samochód kupiony w salonie, to powinniśmy serwisować go w ASO. To główny wniosek, który płynie z lektury wspomnianego wyżej raportu „Serwis w ASO. Ranking zmiany cen samochodów używanych”. To już drugie wydanie publikacji przygotowanej przez Związek Dealerów Samochodowych i AutoDNA.
Serwis w ASO kontra poza ASO – gdzie różnice w cenie są największe?
W raporcie czytamy:
Przeprowadzone badanie wykazało wysoką tendencję do wzrostu cen ofertowych szerokiej gamy markomodeli. Pojazdy uwzględnione w raporcie cechowały się najwyższym wzrostem wartości rezydualnej na rynku w przypadku prowadzenia obsługi w auto-ryzowanym serwisie. Najczęściej w zestawieniu pojawiały się samochody najstarsze.
Grupa rocznikowa 2019, która stanowiła zaledwie 14% całego rankingu odnotowała najwyższy średni wzrost wartości na poziomie 14.65%. Grupą z drugim najwyższym wzrostem był rocznik 2023 - samochody wtedy wyprodukowane i serwisowane w ASO były średnio o 14.59% droższe. Warto odnotować, że modele z tej grupy stanowiły najmniejszą część, bo jedynie 5% całości zestawienia. Tutaj należy mieć jednak na uwadze możliwość występowania błędu ludzkiego w postaci braku zamieszczania informacji o serwisie w ASO w ogłoszeniach najmłodszych pojazdów, które zawsze były obsługiwane przez autoryzowanego dealera.
Najwyższy średni wzrost cen z prezentowanych marek osiągnął Land Rover z wynikiem równym 16,41%. Drugą wśród przedstawionych marek premium było Porsche z wynikiem 15%. Uśredniony wzrost dla wszystkich uwzględnionych marek to 13,56%.
Największe różnice w średniej cenie zaobserwowano w modelach:
- Subaru Impreza (2010) – 19,98%
- Mercedes Sprinter (2023) – 19,92%
- Toyota Hilux (2015) – 19,81%
- Audi Q7 (2019) – 19,87%
- Jeep Grand Cherokee (2019) – 19,29%
- Renault Espace (2010) – 19,14%
- Porsche Cayenne (2017) – 19,13%
- Seat Alhambra (2010) – 19,13%
Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń, Polacy chcą kupować samochody serwisowane w ASO i są gotowi za nie zapłacić odpowiednio więcej. Jako przedstawiciele firmy obsługującej rynek pojazdów używanych cieszymy się z rosnącej świadomości konsumentów, którzy coraz lepiej określają wartość nabywanego czy sprzedawanego pojazdu, umiejętnie korzystając z dostępnych narzędzi. Publikowany przez nas raport będzie skutecznie pomagał odnaleźć się przyszłym nabywcom na rynku, który nadal potrafi zaskoczyć. Prezentowane przez nas dane z pewnością też docenią obecni właściciele, którzy będą w stanie łatwo określić o ile więcej ich pojazd może być wart w przypadku serwisu w ASO.AutoDNA
Zobacz także:
- Nowy odcinek trasy S7
- Autobus zamiast taryfy
- Kolizja i uszkodzona opona? Sprawdź, dlaczego ubezpieczyciel powinien zapłacić za dwie
Autor: MM
Źródło: Związek Dealerów Samochodowych, AutoDNA
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash