Auta serwisowane w ASO i poza nimi. Jak różnią się ceną na rynku wtórnym?

Samochody używane
Samochody używane
Źródło: Unsplash

Samochody używane, które od nowości były serwisowane w Autoryzowanych Stacjach Obsługi są droższe od tych, które nie mają historii w ASO – tak wynika z raportu przygotowanego przez Związek Dealerów Samochodowych i AutoDNA. W przypadku niektórych modeli różnice wynoszą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Jeśli chcemy możliwie najkorzystniej sprzedać po kilku latach użytkowania samochód kupiony w salonie, to powinniśmy serwisować go w ASO. To główny wniosek, który płynie z lektury wspomnianego wyżej raportu „Serwis w ASO. Ranking zmiany cen samochodów używanych”. To już drugie wydanie publikacji przygotowanej przez Związek Dealerów Samochodowych i AutoDNA. 

Serwis w ASO kontra poza ASO – gdzie różnice w cenie są największe? 

W raporcie czytamy: 

Przeprowadzone badanie wykazało wysoką tendencję do wzrostu cen ofertowych szerokiej gamy markomodeli. Pojazdy uwzględnione w raporcie cechowały się najwyższym wzrostem wartości rezydualnej na rynku w przypadku prowadzenia obsługi w auto-ryzowanym serwisie. Najczęściej w zestawieniu pojawiały się samochody najstarsze.  

Grupa rocznikowa 2019, która stanowiła zaledwie 14% całego rankingu odnotowała najwyższy średni wzrost wartości na poziomie 14.65%. Grupą z drugim najwyższym wzrostem był rocznik 2023 - samochody wtedy wyprodukowane i serwisowane w ASO były średnio o 14.59% droższe. Warto odnotować, że modele z tej grupy stanowiły najmniejszą część, bo jedynie 5% całości zestawienia. Tutaj należy mieć jednak na uwadze możliwość występowania błędu ludzkiego w postaci braku zamieszczania informacji o serwisie w ASO w ogłoszeniach najmłodszych pojazdów, które zawsze były obsługiwane przez autoryzowanego dealera.  

Najwyższy średni wzrost cen z prezentowanych marek osiągnął Land Rover z wynikiem równym 16,41%. Drugą wśród przedstawionych marek premium było Porsche z wynikiem 15%. Uśredniony wzrost dla wszystkich uwzględnionych marek to 13,56%. 

Największe różnice w średniej cenie zaobserwowano w modelach: 

  • Subaru Impreza (2010) – 19,98% 
  • Mercedes Sprinter (2023) – 19,92% 
  • Toyota Hilux (2015) – 19,81% 
  • Audi Q7 (2019) – 19,87% 
  • Jeep Grand Cherokee (2019) – 19,29% 
  • Renault Espace (2010) – 19,14% 
  • Porsche Cayenne (2017) – 19,13% 
  • Seat Alhambra (2010) – 19,13% 
Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń, Polacy chcą kupować samochody serwisowane w ASO i są gotowi za nie zapłacić odpowiednio więcej. Jako przedstawiciele firmy obsługującej rynek pojazdów używanych cieszymy się z rosnącej świadomości konsumentów, którzy coraz lepiej określają wartość nabywanego czy sprzedawanego pojazdu, umiejętnie korzystając z dostępnych narzędzi. Publikowany przez nas raport będzie skutecznie pomagał odnaleźć się przyszłym nabywcom na rynku, który nadal potrafi zaskoczyć. Prezentowane przez nas dane z pewnością też docenią obecni właściciele, którzy będą w stanie łatwo określić o ile więcej ich pojazd może być wart w przypadku serwisu w ASO.  
Mariusz Sawuła 
AutoDNA 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości