Utylizacja baterii – jak wygląda?

Utylizacja baterii – jak wygląda?
Utylizacja baterii – jak wygląda?
Źródło: Raport Turbo
Co zrobić z taką baterią, gdy wyzionie ducha? Okazuje się, że w Polsce, w Zawierciu w województwie śląskim działa zakład, który utylizuje takie akumulatory na przemysłową skalę. Odwiedził go Mikołaj Borcowski.

Każda bateria z elektryka wcześniej, czy później tu trafi

Bateria trakcyjna z samochodu elektrycznego potrafi ważyć kilkaset kilogramów. Żeby ją ściągnąć, potrzebny jest specjalny podnośnik. Oczywiście proces jej produkcji jest dość skomplikowany, ale z takiej baterii możemy odzyskać prawie 100% materiałów. Nie dotyczy to jednak wyłącznie magazynów energii, także baterii używanych w narzędziach, laptopach, telefonach, czy hulajnogach.

Czy wszystkie rodzaje baterii możemy poddać recyklingowi?

Tak, wszystkie rodzaje baterii litowo-jonowych – mówi Adrian Łabuz z działu recyklingu w firmie Elemental.

W trakcie procesu recyklingu powstaje przede wszystkim czarna masa. Jest to materiał najbardziej wartościowy. Jest to materiał anodowy i katodowy, czyli grafit i tlenki metali oraz wszystkie frakcje, z których zbudowana jest bateria. To frakcja plastikowa, aluminium, miedź, zmieszane aluminium z miedzią, żelazo i folie. 
Adrian Łabuz

Odzyskany materiał może być cenny

Ze wspomnianej czarnej masy możemy stworzyć kolejne baterie. Proszek stanowi około połowę wagi takiego akumulatora. Metale jadą do huty, a z odzyskanego plastiku będą robione na przykład drogowe pachołki.

Jak wygląda taki proces?

Najpierw bateria trakcyjna, po wcześniejszych oględzinach i kwarantannie, zostaje rozebrana do pojedynczych modułów. Te, na specjalnych półkach, zostają do końca rozładowywane. Pozostały prąd jest wykorzystywany również do zasilania zakładu. Potem baterie zostają zmielone, elektrolit jest odparowywany, a pozostałe elementy są odsiewane i oddzielane. To wszystko w bardzo dużym uproszczeniu.

Baterie, które podlegają utylizacji, pochodzą z różnych żródeł

70% naszego surowca stanowią baterie samochodowe. Zarówno pochodzące z linii produkcyjnych największych producentów, ale również tak zwane „end-of-life'y” To baterie, które są już po swoim cyklu życia produktu. – mówi Marcin Ślęzak z działu recyklingu w firmie Elemental.

Zakład może przerobić tonę baterii na godzinę

Po rozładowaniu jeden moduł trafia zmielony do worków w pół godziny. Ktoś może pomyśleć, że odzyskiwanie baterii to ekologiczne pitu-pitu, ale w rzeczywistości proces jest ważniejszy, niż może się wydawać. W zakładzie produkowane są surowce krytyczne, surowce o strategicznym znaczeniu dla gospodarki europejskiej i polskiej. Można w ten sposób pozyskać takie metale jak kobalt, nikiel, czy lit, mangan, miedź oraz metale z grupy platynowców. Zawierciański zakład jest jednym z najnowocześniejszych w Europie.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości