Każda bateria z elektryka wcześniej, czy później tu trafi
Bateria trakcyjna z samochodu elektrycznego potrafi ważyć kilkaset kilogramów. Żeby ją ściągnąć, potrzebny jest specjalny podnośnik. Oczywiście proces jej produkcji jest dość skomplikowany, ale z takiej baterii możemy odzyskać prawie 100% materiałów. Nie dotyczy to jednak wyłącznie magazynów energii, także baterii używanych w narzędziach, laptopach, telefonach, czy hulajnogach.
Czy wszystkie rodzaje baterii możemy poddać recyklingowi?
Tak, wszystkie rodzaje baterii litowo-jonowych – mówi Adrian Łabuz z działu recyklingu w firmie Elemental.
W trakcie procesu recyklingu powstaje przede wszystkim czarna masa. Jest to materiał najbardziej wartościowy. Jest to materiał anodowy i katodowy, czyli grafit i tlenki metali oraz wszystkie frakcje, z których zbudowana jest bateria. To frakcja plastikowa, aluminium, miedź, zmieszane aluminium z miedzią, żelazo i folie.
Odzyskany materiał może być cenny
Ze wspomnianej czarnej masy możemy stworzyć kolejne baterie. Proszek stanowi około połowę wagi takiego akumulatora. Metale jadą do huty, a z odzyskanego plastiku będą robione na przykład drogowe pachołki.
Jak wygląda taki proces?
Najpierw bateria trakcyjna, po wcześniejszych oględzinach i kwarantannie, zostaje rozebrana do pojedynczych modułów. Te, na specjalnych półkach, zostają do końca rozładowywane. Pozostały prąd jest wykorzystywany również do zasilania zakładu. Potem baterie zostają zmielone, elektrolit jest odparowywany, a pozostałe elementy są odsiewane i oddzielane. To wszystko w bardzo dużym uproszczeniu.
Baterie, które podlegają utylizacji, pochodzą z różnych żródeł
70% naszego surowca stanowią baterie samochodowe. Zarówno pochodzące z linii produkcyjnych największych producentów, ale również tak zwane „end-of-life'y” To baterie, które są już po swoim cyklu życia produktu. – mówi Marcin Ślęzak z działu recyklingu w firmie Elemental.
Zakład może przerobić tonę baterii na godzinę
Po rozładowaniu jeden moduł trafia zmielony do worków w pół godziny. Ktoś może pomyśleć, że odzyskiwanie baterii to ekologiczne pitu-pitu, ale w rzeczywistości proces jest ważniejszy, niż może się wydawać. W zakładzie produkowane są surowce krytyczne, surowce o strategicznym znaczeniu dla gospodarki europejskiej i polskiej. Można w ten sposób pozyskać takie metale jak kobalt, nikiel, czy lit, mangan, miedź oraz metale z grupy platynowców. Zawierciański zakład jest jednym z najnowocześniejszych w Europie.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Uważaj przy skanowaniu kodów QR na ładowarkach samochodowych
- Elektryk bez problemów z zasięgiem. Mercedes Vision Eqxx potrafi przejechać rekordowy dystans
- Duda kontra Szafrański. Początek amerykańskiej przygody!
Autor: KJ
Źródło: Raport Turbo