Problem, który widać na drogach i w internecie
Mimo że od czterech lat obowiązuje w Polsce przepis nakazujący zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami, codzienność na drogach szybkiego ruchu pokazuje coś innego. Kierowcy często jadą „na zderzaku”, nie zostawiając miejsca na reakcję. Bywa, że w ten sposób wywierają presję na jadących zgodnie z przepisami, wymuszając zmianę pasa.
Sieć pełna jest nagrań dokumentujących takie zachowania. To nie tylko przejaw braku kultury jazdy, ale też realne zagrożenie. W razie nagłego hamowania kierowca jadący zbyt blisko zwyczajnie nie ma szans na uniknięcie kolizji.
Skutki jazdy bez dystansu
Brak odpowiedniego odstępu ogranicza pole widzenia i możliwość zauważenia przeszkody przed poprzedzającym autem. Gwałtowne hamowanie jednego pojazdu często prowadzi do efektu domina – uderzeń kolejnych aut i powstawania wielkich karamboli, które potrafią sparaliżować ruch na wiele godzin. Straty finansowe są ogromne, a skutki zdrowotne – często nieodwracalne.
Co mówią przepisy?
Zgodnie z prawem, na autostradach i ekspresówkach trzeba zachować odległość od auta jadącego przed nami równą połowie aktualnej prędkości w metrach. - przy 100 km/h – co najmniej 50 m, - przy 120 km/h – co najmniej 60 m, - przy 140 km/h – minimum 70 m.
Podobne regulacje obowiązują w wielu krajach Europy, m.in. w Niemczech.
Zasada 2–3 sekund – prosty sposób na bezpieczeństwo
Aby upewnić się, że jedziemy w bezpiecznej odległości, wystarczy wybrać nieruchomy punkt na drodze – np. znak czy słup – i sprawdzić, ile sekund po aucie przed nami go miniemy. Odstęp co najmniej 2 sekundy przy każdej prędkości to gwarancja większego bezpieczeństwa niż wymaga prawo.
GDDKiA opublikowała wideo, w którym można znaleźć przydatne informacje na temat trzymania dystansu na drodze:
Czytaj także:
- Schron „Dłubnia” odtworzony. Zabytek wojskowy obok nowej S7
- Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 pod Opolem. Kierowcy muszą szykować się na kontrole
- Lexus zapowiada nową erę sportowych aut. Supersamochód pokazany na Monterey Car Week
Autor: dp
Źródło: GDDKiA
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA