Magazyn amunicji sprzed ponad wieku
Schron „Dłubnia” został wzniesiony w latach 1914–1915 jako zaplecze dla fortu pancernego 49a „Dłubnia”. Jego głównym zadaniem było przechowywanie amunicji i materiałów wybuchowych. Dzięki lokalizacji przy stoku Łysej Góry, obiekt korzystał z naturalnej osłony – od północy znajdowała się wówczas granica austriacko-rosyjska. Budowla miała jedną kondygnację i solidną konstrukcję: ściany z cegły i kamienia o grubości do 1,2 m oraz żelbetowy strop wsparty na stalowych belkach. Pierwotnie schron wyposażono w okna i drzwi, które w kolejnych dekadach zostały zamurowane.
Przeniesienie i rekonstrukcja przy S7
Ze względu na historyczną wartość podjęto decyzję o przeniesieniu obiektu, gdy kolidował z budową drogi ekspresowej. W 2022 roku schron został rozebrany, a jego elementy starannie skatalogowane. Teraz, nieco ponad kilometr od pierwotnej lokalizacji, obiekt jest odtwarzany przy zjeździe z ul. Kocmyrzowskiej na trasę S7. Do odbudowy wykorzystano większość oryginalnych części – wyjątek stanowią fundament i strop, które musiały zostać wykonane od nowa. Podobnie jak przed laty, schron zostanie wkomponowany w teren, tym razem w nasyp drogowy.
Budowa S7 pod Krakowem nabiera tempa
Droga ekspresowa S7 odcinek Widoma – Kraków to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w Małopolsce. W grudniu 2024 r. oddano do użytku 13,3 km między węzłami Widoma i Mistrzejowice. W budowie pozostaje 5 km trasy między Mistrzejowicami a Nową Hutą – na tym krótkim fragmencie powstaje aż 29 obiektów inżynieryjnych (mosty, estakady, wiadukty). Pod koniec 2025 r. kierowcy mają pojechać kolejnym odcinkiem: Grębałów – Nowa Huta (2 km).
W drugiej połowie 2026 r. planowane jest otwarcie węzła Mistrzejowice, co zamknie drogowy ring wokół Krakowa. Budowa była wyjątkowo skomplikowana – wymagała przełożenia licznych instalacji podziemnych oraz budowy obiektów nad torami kolejowymi i liniami tramwajowymi.
Finansowanie i wykonawcy
Projekt S7 otrzymał wsparcie z funduszy europejskich: ponad 534,7 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, 420,7 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Całkowity koszt inwestycji to prawie 1,7 mld zł. Odcinek realizuje konsorcjum firm Gulermak oraz Mosty Łódź.
Czytaj także:
- Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 pod Opolem. Kierowcy muszą szykować się na kontrole
- Konkurencja dla PKP Intercity. RegioJet uruchamia kursy Warszawa–Kraków
- Korytarz życia – przepisy, zasady i niebezpieczny incydent na autostradzie A4
Autor: dp
Źródło: GDDKiA
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA