Producenci samochodów rezygnują z CarPlay Ultra. Kontrowersje wokół systemu Apple 

CarPlay Ultra
CarPlay Ultra
Apple CarPlay Ultra miało być rewolucją – system przejmujący całą deskę rozdzielczą auta, z pełną personalizacją interfejsu znaną z iPhone’ów. Teraz coraz więcej producentów odmawia jego wdrożenia, obawiając się utraty kontroli nad wyglądem i funkcjami swoich samochodów.  

Czym jest CarPlay Ultra? 

CarPlay Ultra to nowa odsłona znanego już systemu Apple, która pozwala nie tylko wyświetlać aplikacje na ekranie centralnym, ale integruje się z całą deską rozdzielczą samochodu. Użytkownik może dowolnie konfigurować wygląd cyfrowych zegarów, paneli sterowania i ekranów pasażerów, a wszystkie funkcje pojazdu obsługiwane są z poziomu interfejsu Apple. 

Najwięksi producenci mówią „nie” 

Mimo zapowiedzi, że CarPlay Ultra zdominuje rynek, pięciu dużych producentów ogłosiło, że nie wprowadzi tego systemu w swoich nowych modelach. Z rozwiązania rezygnują m.in. BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi i Porsche. Jedynym producentem samochodów, który na razie korzysta z CarPlay Ultra, pozostaje Aston Martin. 

Główne powody? Firmy nie chcą, by Apple przejmowało kontrolę nad wyglądem i funkcjami ich samochodów. Wygląd wnętrza, interfejs multimedialny i sposób obsługi to kluczowe elementy wyróżniające markę, na których producenci budują swoją tożsamość.  

Spór o dane i niezależność 

Nie bez znaczenia są także kwestie dostępu do danych użytkowników. Apple chce, by CarPlay Ultra obsługiwał nie tylko nawigację czy muzykę, ale też ustawienia klimatyzacji i inne systemy pojazdu, co wiąże się z gromadzeniem danych o zachowaniu kierowcy. 

Producenci, tacy jak Volkswagen czy Mercedes, inwestują miliardy w rozwój własnych systemów operacyjnych. W ich ocenie, CarPlay Ultra spłaszcza różnice między autami i odbiera firmom kontrolę nad ekosystemem usług.  

Przyszłość CarPlay Ultra pod znakiem zapytania 

Choć Apple utrzymuje współpracę z niektórymi markami, np. Fordem czy Hondą, lista sceptycznych producentów rośnie. Wdrożenie CarPlay Ultra wymaga głębokiej integracji sprzętowej, co dodatkowo zwiększa koszty i komplikacje przy produkcji. Spór wokół CarPlay Ultra to część szerszej walki o to, kto będzie kontrolował cyfrowe środowisko w samochodzie – tradycyjni producenci aut, czy giganci technologiczni. 

Apple zapewnia, że CarPlay Ultra to przyszłość integracji auta z iPhonem, ale coraz więcej wskazuje na to, że bez poparcia największych producentów system może stracić na znaczeniu. 

Zobacz także: 

podziel się:

Pozostałe wiadomości