Czym jest CarPlay Ultra?
CarPlay Ultra to nowa odsłona znanego już systemu Apple, która pozwala nie tylko wyświetlać aplikacje na ekranie centralnym, ale integruje się z całą deską rozdzielczą samochodu. Użytkownik może dowolnie konfigurować wygląd cyfrowych zegarów, paneli sterowania i ekranów pasażerów, a wszystkie funkcje pojazdu obsługiwane są z poziomu interfejsu Apple.
Najwięksi producenci mówią „nie”
Mimo zapowiedzi, że CarPlay Ultra zdominuje rynek, pięciu dużych producentów ogłosiło, że nie wprowadzi tego systemu w swoich nowych modelach. Z rozwiązania rezygnują m.in. BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi i Porsche. Jedynym producentem samochodów, który na razie korzysta z CarPlay Ultra, pozostaje Aston Martin.
Główne powody? Firmy nie chcą, by Apple przejmowało kontrolę nad wyglądem i funkcjami ich samochodów. Wygląd wnętrza, interfejs multimedialny i sposób obsługi to kluczowe elementy wyróżniające markę, na których producenci budują swoją tożsamość.
Spór o dane i niezależność
Nie bez znaczenia są także kwestie dostępu do danych użytkowników. Apple chce, by CarPlay Ultra obsługiwał nie tylko nawigację czy muzykę, ale też ustawienia klimatyzacji i inne systemy pojazdu, co wiąże się z gromadzeniem danych o zachowaniu kierowcy.
Producenci, tacy jak Volkswagen czy Mercedes, inwestują miliardy w rozwój własnych systemów operacyjnych. W ich ocenie, CarPlay Ultra spłaszcza różnice między autami i odbiera firmom kontrolę nad ekosystemem usług.
Przyszłość CarPlay Ultra pod znakiem zapytania
Choć Apple utrzymuje współpracę z niektórymi markami, np. Fordem czy Hondą, lista sceptycznych producentów rośnie. Wdrożenie CarPlay Ultra wymaga głębokiej integracji sprzętowej, co dodatkowo zwiększa koszty i komplikacje przy produkcji. Spór wokół CarPlay Ultra to część szerszej walki o to, kto będzie kontrolował cyfrowe środowisko w samochodzie – tradycyjni producenci aut, czy giganci technologiczni.
Apple zapewnia, że CarPlay Ultra to przyszłość integracji auta z iPhonem, ale coraz więcej wskazuje na to, że bez poparcia największych producentów system może stracić na znaczeniu.
Zobacz także:
- Na wielu polskich drogach panuje chaos informacyjny
- Od czego zależy ciśnienie w oponach?
- Przyczepa kempingowa – jakie prawo jazdy jest potrzebne?
Autor: MM